Benvinguts al web de l'Ajuntament d'Esparreguera - Divendres 22/11/2019
Traducció automàtica

La Passió

Ajuntament d'Esparreguera

Butlletí electrònic

De forma periòdica s'enviarà un correu electrònic amb un resum de l'actualitat del municipi.

Si ets menor de catorze anys es requereix el consentiment dels pares o tutors.

 Declaro que he llegit i accepto l'Avís legal.

També pots estar al dia del que passa a Esparreguera a través dels canals RSS:

Mobilitat, Ràdio Esparreguera Dijous, 6 de juliol de 2017

El pla de pacificació de l’illa de vianants confronta el govern, l'oposició i els veïns

El govern municipal aposta per una nova mobilitat al centre de la vila, que doni prioritat als vilatans, sense aplicar mesures coercitives, per evitar que l’illa de vianants sigui utilitzada com una via de pas per escurçar recorreguts

Després de presentar públicament l’informe de la consultora GEA 21 en què es basa aquest pla, ara la Regidoria de Mobilitat estudia introduir alguns canvis en el projecte inicial, en rebre aportacions i crítiques per part de botiguers, veïns, entitats i grups polítics de l’oposició. La intenció del govern era posar en marxa el projecte a partir del setembre, però ara no es descarta un endarreriment per tal d’incorporar aquestes modificacions.

En tot cas, el regidor de Mobilitat, Toni Molar, manté la intenció d'implantar el nou model a la tardor vinent i de conservar un dels projectes que més controvèrsia ha generat, el del carrer dels Arbres, on la ubicació de mobiliari urbà impediria l’aparcament i obligaria a circular en ziga-zaga. “S’ha demostrat que els conductors, quan veuen el final del carrer, tendeixen a accelerar més. En canvi, si se’ls treu la visibilitat d’aquest horitzó acostumen a baixar la velocitat.”

Per Màrius Navazo, de l’empresa consultora Gea 21, autora del projecte, els objectius són reduir l’aparcament il·legal i el trànsit, ordenar la càrrega i descàrrega i crear nous espais de trobada. “El conflicte és inherent a l’espai públic. Si volem millorar el confort i la seguretat dels vianants haurem de renunciar a altres coses. No hi ha solucions màgiques per fer content tothom”.

El projecte s’implantaria, en una primera fase, només en una part de l’illa de vianants, entre el carrers dels Arbres i Gran i entre la plaça de l’Església i la plaça de l’Ajuntament. Per reduir l’aparcament no autoritzat, el pla renuncia a la vigilància o la coacció i opta per la dissuasió. I ho fa reduint la possibilitat d’aparcar, mitjançant la col·locació estratègica de mobiliari urbà, i retallant les opcions per circular amb la ubicació de pilones en alguns punts.

No tots els afectats, però, veuen el projecte amb bons ulls. Ja durant la presentació pública que es va celebrar a Can Pasqual el passat 21 de juny, alguns botiguers i veïns varen expressar el seu desacord absolut. Amb el pas dels dies, però, l’associació Esparreguera Comerç i la regidoria de Mobilitat han anat apropant posicions. Josep Maria Corrales, secretari d’Esparreguera Comerç, ha reconegut en declaracions a Ràdio Esparreguera que “l’illa necessita una regulació i una millora dels accessos. Hem traslladat les nostres inquietuds, que esperem que siguin tingudes en compte”. L’entitat ha demanat un increment d’il•luminació pública en el tram que separa l’aparcament de Les Hortes de l’illa de vianants i una millor senyalització que indiqui on es troben els aparcaments públics gratuïts.

L’opinió de les escoles

El posicionament dels dos centres escolars afectats pel pla de pacificació és ben diferent. L’escola Mare de Déu de la Muntanya, que ha participat activament en l’elaboració d’aquest pla de pacificació, veu amb bons ulls el projecte. Sergi Garcia, cap d’estudis del centre, aplaudeix que “l’espai que tenim entre l’escola i el mercat sigui reconvertit en un parc o una plaça. A nosaltres ens preocupa la mobilitat dels nostres alumnes, molts dels quals accedeixen al centre caminant, en un espai on circulen molts cotxes. A hores d’ara no és una via segura”.

En l’extrem contrari, la directora de l’escola Estel, Conchi Hernández, es manifesta totalment contrària. “S’hauria de tenir en compte la situació del centre, al carrer dels Arbres, i adequar horaris d’entrada i sortida per tal que els vehicles hi puguin accedir”.


La posició dels partits

La proposta no ha estat ben rebuda, en general, pels partits de l’oposició, als quals se’ls ha presentat el projecte durant una comissió informativa. En declaracions a l’emissora municipal, el regidor de la CUP Aleix Escursell, ha mostrat preocupació pel que pugui passar al carrer dels Arbres. “És l’artèria de la vida cultural d’Esparreguera, de les cercaviles o de la cavalcada de reis, per exemple. Fer una ziga-zaga per circular i posar obstacles als aparcaments pot arribar a suposar, en alguns moments, una gran dificultat.”

Per part del grup municipal del PDeCAT, el seu portaveu Joan Paül Udina ha qualificat taxativament el pla com de “dolent, poc acurat i condemnat al fracàs. Moltes de les propostes són fluixes”. Tot i així, reconeix que “cada cop hi ha més vehicles que passen pel centre de la vila sense cap mena de necessitat. Esparreguera necessita una illa de vianants i la necessita ben organitzada i controlada.”

Per la seva banda, el regidor de Ciutadans Francisco Aguilar afirma: “No estem en contra de regular l’illa de vianants, sinó de la manera com s’ha fet. No s’ha tingut en compte als comerciants, als veïns ni a les entitats”.

Per part d’Esquerra Republicana, partit que juntament amb les JERC va elaborar a finals de 2016 un estudi sobre l’illa de vianants, la portaveu municipal, Montserrat Vilardosa ha dit que “algunes de les idees del pla són increïbles. S’ha de regular la circulació, és cert, però els cotxes han de poder passar”.

El regidor portaveu del Partit Popular, Carlos García, ha refusat fer declaracions a l’emissora municipal sobre aquesta qüestió. I ICV, soci del PSC en el govern municipal, dona suport als plans de la regidoria. Emmanuel Ortí, portaveu municipal del partit, ha dit que “la solució pot ser bona. Ens ho dirà aquesta prova pilot. El cas és descongestionar aquesta situació, que creiem que és perillosa, fins i tot pels qui són més reticents, com els usuaris de l’escola Estel”.

El regidor de Mobilitat, Toni Molar, ha insistit repetidament que es tracta d’una prova pilot flexible, que es pot modificar fàcilment i sense gaires inversions. “Crearem una comissió de seguiment que es reunirà un cop al mes i a la qual convidarem els comerciants, veïns, centres escolars i tothom que es vulgui implicar”.





Carrer dels Arbres