Benvinguts al web de l'Ajuntament d'Esparreguera - Diumenge 25/08/2019
Traducció automàtica

Font i campanar

Ajuntament d'Esparreguera

Butlletí electrònic

De forma periòdica s'enviarà un correu electrònic amb un resum de l'actualitat del municipi.

Si ets menor de catorze anys es requereix el consentiment dels pares o tutors.

 Declaro que he llegit i accepto l'Avís legal.

També pots estar al dia del que passa a Esparreguera a través dels canals RSS:

Medi Ambient, Política Dijous, 18 de juliol de 2019

El Ple aprova la pròrroga d’un any del contracte de recollida i transport d’escombraries

També va ratificar per unanimitat una moció presentada per E2031 que requeria un actuació d’emergència per netejar la zona de Can Cardús i va rebutjar la moció impulsada per ERC de recuperació de l’esperit de la Diada Nacional de Catalunya en l’acte institucional de l’11 de setembre

El Ple municipal va aprovar ahir, en sessió ordinària, la pròrroga, per un any, del contracte de recollida i transport de residus municipals amb l’empresa Servitransfer per import d’un milió d’euros. Hi van votar a favor l’equip de govern, format per PSC i Esparreguera En Comú (EC), i els dos regidors d’Esparreguera 2031 (E2031). ERC, la CUP, Ciutadans (Cs) i JuntsxEsparreguera (JxE) es van abstenir. Aquesta pròrroga finalitzarà el 31 de maig de l’any 2020 i, mentre, s’avançarà en el redactat del nou contracte d’adjudicació del servei.

El regidor d’Aigua, Energia i Residus, Rogeli de la Cruz, va admetre que els plecs de condicions del contracte que es va aprovar el 2015 “potser no són els idonis en la situació actual que es troba Esparreguera, però aquesta pròrroga era la solució més ràpida i lògica mentre es treballa en un nou redactat. L’objectiu és no haver d’anar més enllà de la pròrroga del primer any, però una redacció d’aquestes característiques implica una dedicació de temps molt important”. Rogeli de la Cruz també va assegurar que si s’han de prendre mesures es prendran: “Efectivament hi ha un incompliment de plecs i cal posar-hi remei amb seguiment i control rigorós i això comporta una sèrie de mesures i actuacions davant d’un incompliment”.

L’alcalde, Eduard Rivas, va subratllar que “parlem d’un contracte de més d’un milió d’euros, que ha de passar pel ple, i que té una tramitació de caire europeu, això és llarguíssim. I, per tant, no sé si arribarem a tenir l’execució licitada d’aquí a un any. Això no vol dir que no haguem de fer la feina d’auditoria, veure quin model hem de seguir i què ha funcionat i què no, des d’una perspectiva més tècnica”.

Des d’EC, Emmanuel Ortí, actual regidor d’Espai Natural, va afirmar que el servei funcionaria si la gent obrés correctament en aquest àmbit: “El nou plec posat en marxa el 2015 millorava molt el present, però sí que és veritat que no arriba a pal·liar els efectes de l’alt incivisme que patim a la vila; qüestions que ha de poder contemplar el nou contracte, lligat també a la taxa d’escombraries per incentivar el bon ús i penalitzar les males pràctiques. Òbviament no podem esperar l’arribada del nou contracte per poder actuar i, per això, cal millorar en certs aspectes l’actual per tal d’ampliar serveis que minimitzarien l’impacte d’aquest alt incivisme”.

L’oposició, per la seva banda, va criticar el funcionament de l’actual servei de recollida d’escombraries. El regidor de JxE, Jordi Mestres, va assegurar que “tots sabem que aquesta empresa no funciona, tots els partits polítics en som conscients i, com que amb un any no tindrem el nou redactat, ens menjarem més temps una empresa que sabem que no funciona”. El portaveu del grup E2031, Manel Roca, va demanar que el govern exigeixi millores a Servitransfer: “Crec que és una oportunitat per exigir a l’empresa que faci alguna cosa al respecte. Esperem que aquesta pròrroga sigui només d’un any, demanaria al govern que faci tot el possible per resoldre-ho amb celeritat”.

El portaveu de Cs, Josep Maria González, va assegurar que no s’ha fet ni control ni seguiment ni s’han aplicat sancions, i va exigir “un nou contracte que podria incloure també el servei de neteja viària, com es fa en molts altres municipis, que tenen els dos serveis vinculats”. També va lamentar la situació dels barris de Mas d’en Gall i de Can Rial amb l’actual servei.

Des de la CUP, la seva portaveu, Raquel Montoya, va criticar que “l’excusa, almenys fins ara, sigui que la gent és molt incívica. De gent incívica n’hi ha a tot arreu i no tots els pobles tenen els contenidors com a Esparreguera, per tant, alguna cosa falla. El problema és que el contracte amb Servitransfer ja fa més de dos anys que no funciona”. La regidora cupaire també va apuntar que “a la comissió informativa ja ens van assegurar que faria falta una segona pròrroga”.

El portaveu d’ERC, Alfons Puche, va admetre que és conscient de les dificultats que comporta redactar un contracte de neteja, ja que l’actual es va impulsar durant el mandat de la republicana Montserrat Vilardosa com a regidora de Medi Ambient, i va posar en dubte l’ètica de l’empresa concessionària del servei: “Sabem molt bé que és fer un contracte per aquest servei i sabem de les dificultats i de l’ètica d’aquest tipus d’empreses en la prestació. Durant els primer 12 o 18 mesos compleixen amb el plec de clàusules administratives i després, a la que comproven que no hi ha un control, supervisió i fiscalització acurada per part de l’Ajuntament fan el que els hi convé”.

En matèria de residus, el Ple també va aprovar, amb l’abstenció d’ERC i Cs, la pòrroga d’un any amb el Consorci del Bages del contracte de servei de tractament de la matèria orgànica, per un import de 120.000 euros.

Tots els altres punts de l’ordre del dia d’ahir es van aprovar, entre aquests, la delegació de competències del Ple en la Junta de Govern Local per guanyar celeritat en els tràmits administratius. La CUP i E2031 hi van votar en contra, mentre ERC i Cs es van abstenir. I amb els vots de l’equip de govern es van nomenar els representants de l’Ajuntament d’Esparreguera en diferents organismes supramunicipals com el Consorci del Turisme del Baix Llobregat, el Consorci de Normalització Lingüística, LOCALRET, l’Agrupació de Municipis amb Transport Urbà, la Fundació Privada Arc de Sant Martí, el Fons Català de Cooperació al Desenvolupament, entre d’altres.

Per unanimitat es va aprovar la derogació de l’ordenança fiscal número 37 reguladora del transport escolar no obligatori. L’Ajuntament es farà càrrec, a partir d’ara, del cost d’aquest servei que gestionava el Consell Comarcal del Baix Llobregat, i que afecta als infants dels barris de Can Rial, Mas d‘en Gall, Can Vinyals i de Can Sedó. El consistori oferirà aquest servei de manera gratuïta i durant aquest curs es treballarà en el reglament d’accés. També va prosperar la modificació de crèdit per un import de poc més de 16.000 euros per substituir la caldera de l’escola Montserrat, que encara funciona però que ja ha esgotat la seva vida útil, amb l’única abstenció de JxE.

El Ple de la corporació també va tirar endavant l’aprovació inicial de la modificació del Pla General en els àmbits de Cal Tati, del solar de la rotonda de Les Girafes i de la plaça de la Serralada, després del vistiplau de la Comissió d’Urbanisme de la Generalitat de Catalunya. La CUP s’hi va oposar, mentre que Cs, E2031 i JxE es van abstenir.

L’únic punt que no es va aprovar va ser la moció impulsada per ERC de recuperació de l’esperit de la Diada Nacional de Catalunya en l’acte institucional de l’11 de setembre, que va ser rebutjada amb els 11 vots contraris del PSC i de Cs, l’abstenció dels 2 regidors d’EC i els 8 a favor d’ERC, la CUP, E2031 i JxE.

Moció per netejar Can Cardús
El ple també va aprovar per unanimitat una moció presentada per E2031 que requeria un actuació d’emergència per netejar la zona de Can Cardús, al barri de Mas d’en Gall. La presidenta del col·lectiu veïnal d’aquest barri, Susana Martínez, va llegir els acords de la moció, que requereix a la propietat de Can Cardús que assumeixi les seves responsabilitats i faci una actuació d’emergència de forma immediata per tal de desbrossar, buidar piscines i tapiar les construccions existents. En cas que aquests no ho facin, hauria de ser l’Ajuntament qui subsidiàriament portés a terme aquesta actuació, carregant el seu cost a la propietat. A més, també s’insta a contactar amb el Centre de Recuperació d’Amfibis i Rèptils de Catalunya o alguna entitat similar per retirar i reubicar les tortugues que viuen a les piscines i a buscar solucions per resoldre el problema de manera definitiva.

Ahir va ser celebrar el primer ple ordinari del nou mandat