Tanca
Educació Política 5 de desembre de 2025

Alumnes de secundària i batxillerat d'Esparreguera participen en la simulació d'una sessió al Parlament Europeu

L'alumnat ha votat 12 propostes de llei que han treballat en comissions sobre joventut, economia, medi ambient i educació, en què han participat els tres instituts del municipi. Com a treball previ, els joves han conegut el funcionament del Parlament Europeu i les principals corrents ideològiques presents en aquesta cambra per elaborar les seves propostes, fixar els seus posicionaments i argumentar el sentit de les votacions

Un total de 72 d’alumnes dels instituts de secundària i batxillerat d’Esparreguera han participat aquest matí en la simulació d’una sessió plenària del Parlament Europeu a Can Pasqual. L’alumnat, que en les darreres setmanes ha treballat en l’elaboració de propostes sota l’òptica de quatre corrents ideològiques diferents, avui ha pogut posar-les en comú en el marc de diferents comissions de treball, presentar-les i votar-les tal i com es fa en la cambra legislativa europea. Durant la sessió, presidida pel director general de la Catalunya Exterior, Oriol Lázaro, s’han aprovat les 12 propostes presentades, que ara s’enviaran al Parlament Europeu per deixar constància de les inquietuds del jovent d’Esparreguera sobre les qüestions tractades. Aquesta és la segona vegada que es porta a terme aquesta experiència al nostre municipi, organitzada per l’Ajuntament amb el suport de la Diputació de Barcelona, per a promoure els valors democràtics i donar a conèixer el funcionament de les institucions europees entre joves de quart d’ESO i primer de batxillerat d’Esparreguera.

L’alumnat de l’Escola Cooperativa El Puig i els instituts El Cairat i El Castell d’Esparreguera han treballat les seves propostes en el marc de quatre comissions: Ciutadania i Joventut, Economia i treball, Energia i Medi Ambient i Formació i Educació. Al voltant d’aquestes temàtiques, cada comissió ha elaborat tres propostes de llei -una de cada institut- per a debatre i sotmetre a aprovació durant la sessió d’avui. Com a treball previ, l’alumnat ha participat  en diferents sessions per a conèixer com funciona la Unió Europea, quines són les seves institucions més importants i quin és el procés d’elaboració i aprovació de directives al Parlament Europeu, on hi ha representació de 27 països de la unió. En aquestes sessions han conegut també quines són les principals corrents ideològiques presents a la cambra d’Estrasburg i això els ha servit per elaborar les seves propostes i també per argumentar el seu posicionament en el torn de votació.

Abans de la sessió de simulació parlamentària celebrada aquest matí a Can pasqual, les 12 propostes han estat valorades pels components de cada corrent ideològica per establir el posicionament i argumentar el sentit de vot en cada cas. La sessió ha comptat amb la presidència d’Oriol Làzaro, director general de la Catalunya Exterior, i l’assistència de dos secretaris de mesa, que han portat el control de les votacions i el temps de cada intervenció. La dinàmica parlamentària ha consistit en la presentació d’una proposició de llei, explicant i raonant-ne les motivacions i beneficis esperats, durant un minut i mig; acte seguit un portaveu de cada corrent ideològica justificava el sentit del seu vot, en 30 segons d’intervenció; i, finalment, es donava lloc a la votació i recompte dels vots a favor, en contra i abstencions. 

Les propostes plantejades i aprovades treballades en la comissió de Ciutadania i Joventut tenien a veure amb l’emancipació del jovent (aprovada per unanimitat), la tolerància zero al tràfic de persones (39 a favor, 1 en contra i 32 abstencions) i l’atenció a la salut mental i psicològica dels joves (71 a favor i 1 en contra). Des de la comissió d’Economia i Treball s’han presentat propostes sobre l’afectació dels fons voltor a l’habitatge (68 a favor, 2 en contra i 2 abstencions), l’estimulació de l’ocupació i l’equilibri fiscal (54 a favor, 13 en contra i 5 abstencions) i l’impuls de l’emprenedoria entre el jovent europeu (64 a favor i 8 en contra). En l’àmbit de l’Energia i el Medi Ambient, s’han aprovat propostes en relació a l’eficiència energètica al transport públic (63 a favor, 7 en contra i 2 abstencions), la millora de la qualitat de l’aire (62 a favor, 3 en contra i 7 abstencions) i la implantació d’un nou model de reciclatge i sostenibilitat (62 a favor, 3 en contra i 7 abstencions). I, finalment, la comissió de Formació i Educació ha presentat propostes per prevenir i reduir l’abandonament escolar (63 a favor, 6 en contra i 3 abstencions), diversificar les assignatures optatives (59 a favor i 13 en contra), garantir una educació tecnològica de qualitat (57 a favor i 15 abstencions).

L’experiència d’avui és la segona vegada que du a terme a Esparreguera, organitzada per l’Ajuntament amb la col·laboració de la Diputació de Barcelona i la implicació indispensable dels centres de secundària i batxillerat del municipi. L’objectiu de la iniciativa és promoure els valors democràtics entre la població més jove i donar a conèixer el funcionament de les institucions europees. En aquest mateix marc, l’Ajuntament, en col·laboració amb l’Aula d’Extensió Universitària d’Esparreguera, ha organitzat un cicle de xerrades sobre Europa que s’ha dut a terme aquesta tardor a Can Pasqual.