Tanca
Urbanisme 23 d’agost de 2021

Aprovat el vial paral·lel a la carretera de Mas d’en Gall per a ciclistes i vianants

La construcció del nou vial per a ciclistes i vianants de Mas d’en Gall, un cop es portin a terme les expropiacions i es licitin les obres, es durà a terme en set fases per tal d’afectar el menys possible el trànsit de la carretera d’accés al barri i, quan comenci, tindrà una durada prevista de 10 mesos i un pressupost estimat d’1’3 milions d’euros

La carretera de Mas d’en Gall tindrà un vial lateral per a la circulació de vianants, bicicletes i altres vehicles de mobilitat personal. Durant el darrer Ple municipal, celebrat el mes de juliol, el projecte per a connectar a peu i en bicicleta el barri de Mas d’en Gall va ser aprovat definitivament amb els vots favorables del PSC, Esparreguera en Comú i el regidor no adscrit. El nou camí té un pressupost estimat de 1.361.288 euros, iva inclòs, i incorpora una memòria d’expropiacions valorada en 29.312 euros. El projecte va ser aprovat inicialment el passat mes de febrer, moment en què alguns grups de l’oposició i l’associació de veïns del barri van demanar que el posicionament veïnal fos escoltat. Tot i això, el projecte ha estat aprovat de manera definitiva sense rebre cap al·legació durant el període d’exposició pública. Abans de l’execució dels treballs, amb un termini previst de 10 mesos, cal iniciar el procediment d’expropiació per a obtenir la disponibilitat dels terrenys i, posteriorment, licitar les obres.

El vial transcorrerà durant 2.305 metres pel marge esquerre de la carretera, en sentit ascendent, acabant a la recta d’entrada al barri. En aquest punt, la via creuarà a l’altra banda i, durant 316 metres, transcorrerà pel marge dret fins al casal del barri. La secció tipus estarà formada per una cuneta d’un metre d’amplada, que farà de barrera de seguretat amb la calçada, i una via ciclista de dos metres i mig d’amplada. El tram final de 88,3 metres, però, tindrà una amplada més reduïda, degut a què la mateixa carretera s’estreteix i a l’existència d’un edifici històric, l’antiga església i ara casal, on es construirà un mur de contenció de tres metres d’alçada i 36 de llargada. El creuament de la carretera es farà de manera segura mitjançant la instal·lació d’un semàfor a demanda, amb polsador manual. També hi haurà una zona de descans i pícnic i aparcaments per bicicletes.

Segons el regidor d’Urbanisme, Rogeli de la Cruz, el nou vial per a ciclistes i vianants “dona compliment al Pla de Mobilitat Urbana, que posa de manifest la necessitat de connectar el barri de Mas d’en Gall amb el nucli urbà a peu i en bicicleta”. El projecte també dona resposta al compromís adquirit pel Govern municipal quan va reformar la carretera, al mandat passat. Tot i que el nom del projecte parla de via ciclista, el regidor ha aclarit que el vial podrà ser transitat també per vianants. El nou vial es dotarà d’il·luminació tipus LED amb la distribució de punts de llum cada 30 metres situats sobre columnes de 6 metres d’alçada arreu de la major part del recorregut. Les obres, un cop es portin a terme les expropiacions i es licitin les obres, es duran a terme en set fases per tal d’afectar el menys possible el trànsit de la carretera d’accés al barri i, des de que comencin, tindran una durada prevista de 10 mesos.

Posicionament dels grups municipals de l’oposició

La construcció del vial paral·lel a la carretera de Mas d’en Gall es va aprovar al darrer Ple municipal amb els vots a favor de PSC, EC i el regidor no adscrit, i l’abstenció de la resta de grups municipals. El projecte ja havia estat aprovat pel Plenari de manera inicial amb molts dubtes expressats pels regidors de l’oposició sobre la prioritat d’aquesta obra, sobre la convivència entre ciclistes i vianants, i sobre el propi posicionament del veïnat del barri. En el debat a l’aprovació definitiva del projecte, E2031, Ciutadans i la CUP van retreure al govern la manca de comunicació amb el veïnat del barri per a consensuar el projecte, ja que consideren que el traçat no és segur per als vianants. Així mateix, ERC va afegir que es tracta d’una inversió important pel retorn que calculen que pot tenir en nombre de persones usuàries i va alertar també de possibles riscos en el traçat.

En declaracions a Ràdio Esparreguera, la presidenta de l’Associació de Veïns del barri de Mas d’en Gall, Susana Martínez, ha assegurat que el projecte podria ser beneficiós pels diversos ciclistes que utilitzen la carretera de Mas d’en Gall i els veïnat que baixa al centre urbà caminant, tot i que  ha lamentat la manca d’informació rebuda per part de l’Ajuntament. Sobre aquest punt, durant la seva intervenció al darrer Ple, el regidor d’Urbanime, Rogeli de la Cruz, va respondre les intervencions de l’oposició dient que l’ajuntament havia facilitat el projecte a l’associació de veïns i que s’havien ofert per resoldre tots els dubtes que sorgissin. De la Cruz també es va mostrar sorpés per les abstencions de tots els grups de l’oposició en un projecte que no havia rebut cap al·legació.