Tanca
Participació Ciutadana Urbanisme 9 de març de 2023

Comença el procés per a definir el Pla d’accions de l’Agenda Urbana d’Esparreguera

Durant la fase de diagnosi s’han establert quatre reptes clau, que ara cal validar, i més de 80 accions que s’han de prioritzar per a poder elaborar el Pla d’accions de l’Agenda urbana. Per això, fins al 18 de març s’ha obert un procés de participació ciutadana en el qual s’exposen els quatre reptes i totes les accions organitzades en 10 àmbits d’actuació per a que la ciutadania seleccioni les que considera prioritàries. Aquest exercici de priorització també es podrà dur a terme en una sessió participativa prevista per al 28 de març

Aquesta setmana ha començat el procés per valorar els reptes clau per transformar Esparreguera en un municipi més sostenible i inclusiu, i per escollir les accions prioritàries que ha d’incloure l'Agenda Urbana d’Esparreguera. Fruit d’entrevistes amb agents socials, tècnics i polítics i de les reunions del Comissionat de Barris durant la fase de diagnosi del projecte, s’han definit quatre reptes clau que es concreten en més de 80 accions, basades en els Objectius de Desenvolupament Sostenible. Ara, per acabar de perfilar quins punts formaran part del Pla d’accions, s’ha obert un procés participatiu per recollir informació sobre l’opinió i percepció de la ciutadania dels reptes i les accions a projectar en els diversos àmbits municipals. El procés estarà obert fins al 18 de març a través de la plataforma Participa 311 (Esparreguera Decideix) i del web agendaurbana.esparreguera.cat, i culminarà amb una sessió participa presencial prevista per al 28 de març. Posteriorment, s’analitzarà la viabilitat tècnica i política dels resultats amb l’equip del projecte. Paral·lelament, en el marc de l’Agenda Urbana també es treballa en tres projectes pilots: la reforma de l’antiga carretera N-II, la gestió d’un equipament per als joves del municipi i la creació d’un nou model de planificació urbanística per la Colònia Sedó.

Com a resultat de la fase de diagnosi iniciada el passat mes d’octubre en el marc de l’Agenda Urbana d’Esparreguera, en aquesta fase del projecte es proposen quatre reptes que representen els objectius més importants per a transformar la vila en un municipi més sostenible i inclusiu. El primer repte és “Connectar Esparreguera amb el seu entorn natural i els seus barris, potenciant la integració i la qualitat de vida”, que inclou la promoció i protecció del patrimoni natural i cultural, l’impuls d’un territori integrat i l’atracció de població a través d'una identitat mixta entre el rural i l'urbà. El segon repte és “Regenerar el teixit urbà d’Esparreguera per adaptar-se al canvi climàtic”, que engloba la regeneració del teixit urbà existent fomentant un equilibri entre barris, la millora de la seguretat en les connexions del territori i la resiliència per afrontar el canvi climàtic. El tercer repte és “Impulsar un model socioeconòmic sostenible, circular i vinculat amb el territori”, que inclou l’ús del potencial social i cultural, la regeneració del teixit industrial i l’aprofitament del potencial del sector agrícola i forestal. I, finalment, el quart repte és “Orientar Esparreguera cap a un futur intel·ligent, promovent una ciutadania informada, activa i participativa”, que engloba aspectes com els serveis públics posen la ciutadania al centre i el consistori genera i gestiona les dades urbanes.  

Per donar resposta a aquests reptes, que s’han de validar a través del procés participatiu, les accions que han sortit del procés d’elaboració de l’Agenda Urbana s’han organitzat en 10 àmbits segons els objectius estratègics en els quals es divideix l’Agenda Urbana estatal, que inclouen des de l'eliminació de la pobresa fins a l'adaptació al canvi climàtic, l'educació, la igualtat de la dona, la defensa del medi ambient o el disseny de ciutats més sostenibles, inclusives, segures i resilients. Aquests deu àmbits són: territori i patrimoni, model urbà, canvi climàtic, recursos i residus, mobilitat sostenible, convivència, economia urbana, habitatge, transició digital i governança. En total s’han definit 80 accions, distribuïdes entre aquests deu àmbits, que ara cal prioritzar per a poder redactar el Pla d’accions. Per a fer-ho s’ha obert una enquesta en la qual es demana a la ciutadania que seleccioni les accions que consideri prioritàries relatives a cadascun dels àmbits. Els resultats seran analitzats pel personal tècnic municipal i es portaran a la reunió del Comissionat de Barris prevista pel proper 28 de març per establir les accions prioritàries de l’Agenda Urbana.

Paral·lelament, en el marc de l’Agenda Urbana també s’està treballant en l’elaboració de tres projectes pilots. D’una banda, el projecte de reurbanització de l’antiga N-II, que té un grup de treball propi i que, després de rebre els resultats de l’enquesta ciutadana per a diagnosticar l’estat actual de la carretera i les seves necessitats de millora, el 20 de març llançarà un nou procés participatiu per a escollir entre les alternatives proposades les que la ciutadania considera més viables. En segon lloc, el projecte pilot per a la gestió d’un equipament per als joves del municipi, que actualment està avaluant fer servir l’antiga biblioteca Beat Domènec Castell per a aquest espai i, per això, a finals de mes es programarà una visita amb el grup motor d’aquets projecte, format per joves i adolescents de la vila, per a conèixer l’espai i definir propostes per a millorar-lo i activar-lo per a usos joves. Finalment, el tercer projecte pilot és la creació d’un nou model de planificació urbanística és la Colònia Sedó, un projecte de gran envergadura en el qual estan implicats diferents agents i administracions i que, per aquest motiu, inicialment s’està canalitzant per via institucional. A més, també s’han posat en marxa tres projectes pilots extra per a abordar els àmbits de la mobilitat, les energies renovables i la dinamització dels polígons industrials. Per a tractar sobre l’estat de totes aquestes actuacions compreses en l’Agenda Urbana també es convocarà una taula política durant el mes d’abril, que es canalitzarà a través de la comissió informativa de  Presidència i Bon Govern de l’Ajuntament.