Tanca
Urbanisme Política 26 de març de 2021

El projecte de millora de l’A-2 incorpora les diferents demandes d’Esparreguera

El Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana ha donat a conèixer els detalls del projecte de millora de la connexió entre l’A-2 i la B-40, que descarta l’ampliació de carrils i contempla la construcció d’una passarel·la per connectar els barris de Mas d’en Gall i Can Rial amb La Plana, la millora dels accessos i la insonorització amb pantalles acústiques

El projecte de millora de la connexió entre l’A-2 i la B-40 aprovat inicialment pel Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana recull totes les demandes del consistori i les històriques reivindicacions de la ciutadania d’Esparreguera. Les actuacions previstes, que estan des d’ahir en exposició pública, inclouen la construcció d’una passarel·la sobre l’autovia per a connectar el marge de Mas d’en Gall i Can Rial amb el nucli urbà, la reconstrucció dels ponts que connecten amb el polígon de l’Olana i el polígon Sud, i la unificació de l’amplada de l’autovia a tres carrils entre les sortides sud i centre en direcció Lleida. El projecte elimina, a més, l’ampliació a cinc carrils que es preveia inicialment així com la construcció d’un gran aparcament per a vehicles pesants a la part sud del municipi. Les diferents intervencions projectades incorporen ja les velles demandes del municipi i, per tant, des del consistori no es presentaran al·legacions a l’aprovació inicial de projecte. Si no hi ha altres al·legacions, en el termini d’un mes el projecte passarà a l’aprovació definitiva i podrà continuar la seva tramitació. Tot i que les obres no començaran immediatament, sí que es preveu que el seu inici no es demori excessivament tenint en compte que el Ministeri les vol dur a terme per a millorar els accessos a la B-40, una via que es vol posar en funcionament en els propers mesos.

El projecte es va publicar ahir al Boletín Oficial del Estado (BOE) i, pel que fa a les afectacions al terme municipal d’Esparreguera, preveu la construcció d’una passera per a vianants i bicicletes que unirà els barris de Mas d’en Gall i Can Rial amb el barri de La Plana. Aquest pas no creuarà en cap punt cap via transitada i connectarà l’actual carril per a vianants de la B-231 amb el final del carrer Urgell del barri de La Plana. Per fer-ho, aquest carril s’allargarà uns metres en sentit nord, en paral·lel al carril de sortida de l’A-2, i es construiran unes rampes i una passarel·la per sobre de l’autovia que connectarà amb una prolongació al sud del carrer Urgell també prevista en les actuacions. A més, també es rehabilitarà l’actual pas inferior que surt del mateix carrer i connecta amb una finca particular situada a l’altra costat de l’autovia. Tota la documentació del projecte de millora de la connexió entre l’A-2 i la B-40 pot consultar-se des de la web del Ministeri de Transports i Mobilitat, on també estan disponibles els plànols sobre la intervenció al terme municipal d’Esparreguera.

Els cinc carrils per sentit de circulació previstos inicialment en alguns trams de l’A-2 al seu pas per Esparreguera i rebutjats frontalment pel consistori han estat del tot descartats. El projecte manté els dos carrils en direcció Barcelona i unifica l’amplada de l’autovia en tres carrils de circulació entre la sortida sud i la sortida del barri de La Plana en direcció Lleida. Aquest tercer carril perllongarà la incorporació a l’autovia des del sud de la vila en sentit nord fins a la sortida centre, de manera que es es millorarà tant els accessos com la seguretat en aquest tram, ja que per circular entre les dues sortides no serà necessari canviar de carril. També es millorarà l’accés a l’autovia des del centre de la vila en direcció Barcelona, que es perllongarà uns metres per a millorar-ne la seguretat. Per a fer-ho es desplaçarà uns metres al sud el pont de l’Olana, que es reconstruirà de nou amb dos sentits de circulació per a garantir el pas de vehicles pesants i una vorera per a vianants. També es reconstruirà el pont que connecta el Barri Font amb els polígons Sud i Magarola Sud, ja que l’actual no compleix la normativa de seguretat. Se n’adequarà l’amplada i es construirà doble vorera per a vianants.

El projecte també contempla modificacions a l’entrada sud del municipi. L’avinguda de Francesc Marimon, en el tram entre la rotonda d’accés a l’autovia i la rotonda sud de la vila quedarà tallada a l’alçada de les dues empreses metal·lúrgiques per a permetre’n l’accés, però l’entrada al nucli urbà es farà per una circumval·lació que sortirà de la rotonda d’accés a l’autovia i anirà per darrera d’aquestes dues fàbriques fins a la rotonda sud. Aquest nou accés es crea perquè l’actual carretera entra dins la zona afectada per la prolongació del carril d’incorporació direcció Lleida. D’altra banda, també es rehabilitarà el ferm de tota l’autovia en els dos sentits de circulació i es col·locaran barreres acústiques en els trams que discorren més a prop de les zones residencials, concretament s’instal·larà un panell que cobrirà tota l’amplada del Barri Font i dos panells a l’alçada de La Plana. Finalment, un altre dels aspectes rellevants del projecte és la desaparició de l’aparcament amb capacitat per a 350 vehicles pesants que s’havia dibuixat inicialment a l’entrada sud del municipi, just al costat de la benzinera, que era un dels punts que no comptava amb l’aprovació de l’Ajuntament i que finalment s’ha desestimat.

Les diferents millores incorporades al pla de treball inicialment projectat inclouen la totalitat de les demandes fetes des del consistori i la ciutadania d’Esparreguera i, per aquest motiu, el govern municipal no presentarà al·legacions a l’aprovació inicial del projecte. En aquest sentit, l’alcalde d’Esparreguera, Eduard Rivas s’ha mostrat molt satisfet i ha subratllat que “les peticions fetes a través de diferents reunions de treball i contactes al Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana han donat els seus fruits, ja que el projecte preveu la passarel·la per a vianants i la millora dels accessos a l’autovia i els polígons, i descarta l’ampliació indiscriminada de carrils i el gran aparcament per a camions.” Si passat un mes no hi ha altres al·legacions, el projecte quedarà aprovat definitivament i tot i que aleshores caldrà la tramitació efectiva del projecte i la seva execució, l’alcalde s’ha mostrat optimista pel que fa als terminis d’execució “donat que l’aprovació inicial s’ha avançat tres mesos i l’obertura de la B-40 és molt propera, fet que fa pensar que l’inici de les actuacions podria donar-se més aviat del que ens pensem”. Com sigui, tenint en compte els terminis de tramitació, no és previst que les obres puguin començar abans d’acabar aquest 2021.