El servei de neteja ha dut a terme un pla de xoc amb diverses actuacions intensives que han permès netejar zones i resoldre problemàtiques específiques a diferents punts d'Esparreguera. El pla ha ampliat el servei amb sis operaris, dues escombradores i una fregadora, que han invertit un total de 312 hores realitzant actuacions de reforç entre el mes d’agost i setembre. Han estat actuacions que s'han focalitzat, bàsicament, en el desherbat dels carrers dels barris perifèrics i nucli urbà, així com l’actuació en zones sensibles amb l’equip de fregadora. Les actuacions que s’han dut a terme en aquest desplegament han donat resposta a les necessitats detectades en l’auditoria realitzada el mes de juliol. Aquesta diagnosi ha permès conèixer l’estat de la neteja del municipi, que se situa en bon estat, i identificar aquells punts crítics com són les àrees d’aportació de residus, els carrers que tenen arbrat molt productiu o les zones que presenten incidències contínues, entre d’altres. La setmana vinent finalitzarà el pla de xoc i és llavors quan es començarà a planificar una campanya de civisme per a sensibilitzar a la població sobre les problemàtiques detectades i recordar aquelles accions que s’han de potenciar per a afavorir un municipi més net i sostenible, així com promoure la responsabilitat col·lectiva en la cura de l’espai públic i la imatge de la ciutat.
El desplegament d’aquesta actuació de xoc ha previst un reforç especial en els equips de fregadora i d’aigua a pressió per actuar en les zones sensibles, reforçar els equips d’escombrada mixta i motoritzada i afegir un equip de desbrossada per actuar a les voreres de les urbanitzacions. En aquest sentit, durant aquestes actuacions s’han desherbat la major part dels carrers dels barris d'El Castell, Centre Vila, La Plana i Barri Font. Mentre que a les urbanitzacions perifèriques s’han desherbat un terç dels carrers i es continuarà amb el servei amb els equips ordinaris. El regidor de Via pública i verd urbà, Joan Nuñez, ha valorat molt positivament el pla de xoc inicial, ja que "ha permès actuar en els punts més crítics en matèria de neteja i tenir uns bons resultats per arrencar aquest nou servei, tot i estar en fase d'implantació". Nuñez també ha remarcat que l'Ajuntament referma el seu compromís amb la neteja viària, "però el manteniment de l'espai públic és una responsabilitat també compartida amb la ciutadania". És per això que, un cop finalitzat el pla de xoc, es planificarà una campanya de civisme per a preveure els problemes de neteja més habituals i sensibilitzar a la població per a promoure accions i comportaments que afavoreixin la neteja viària i el benestar col·lectiu com són la recollida d’excrements dels animals de companyia, llençar la brossa i els residus als contenidors pertinents o no abandonar objectes voluminosos al carrer, entre d’altres.
L’auditoria sobre l’estat de neteja viària del municipi d’Esparreguera és un dels mecanismes inclosos en el nou contracte del servei de neteja viària i les seves conclusions han servit per a ajustar el desplegament del servei de neteja i dissenyar el pla de xoc destinat a actuar en els punts del municipi que presenten majors necessitats o requereixin una atenció especial. Aquest treball, realitzat durant el passat mes de juliol, es va encarregar a l’empresa Ambiens Gestió de Recursos Ambientals SL i ha permès conèixer l’estat de parcs, places i altres punts d’especial sensibilitat, identificar punts crítics, avaluar l’estat de neteja mitjà de les àrees d’aportació de residus, detectar particularitats a tenir en compte i, en general, recollir informació relacionada amb l’estat de neteja viària del municipi. En concret, l’estudi conté 48 punts de control i observació distribuïts en parcs, places, accessos a equipaments municipals i altres espais d’especial interès i 20 punts de control més en les àrees d’aportació de residus. En cada punt de control es registraven els indicadors que conformen el sistema de puntuació com són la presència de residus, excrements, herbes i fulles, taques o estat de les papereres.
Els resultats van indicar que l’estat de neteja viària del municipi és força òptim, amb una puntuació general de 8,8, però cal prestar atenció a barris com el Centre i Font del Vidal i La Creu, ja que concentren una activitat urbana més intensa i, per tant, una pressió més gran sobre el sistema de neteja. A tall d’exemple, la zona del Centre Vila ha obtingut una valoració que oscil·la entre els 5,92 punts, com és el cas de la plaça de Sant Magí, i els 9 punts sobre 10, com el cas de les zones properes als centres escolars. Les incidències més recurrents han estat les taques a la vorera, els residus inorgànics, els excrements o les fulles i herbes a les voreres. També tenen incidències concretes els barris de La Plana, Mas d’en Gall i Can Rial. El barri de La Plana, amb una puntuació de 8,7, també ha obtingut uns resultats acceptables, però millorables, dels quals es destaca la presència de taques a la vorera i residus inorgànics, tant petits com grans. Els barris de Mas d’en Gall i Can Rial són els que presenten més problemes relacionats amb la presència massiva de males herbes a pràcticament tots els carrers. A més, el document destaca incidències particulars a diferents punts del municipi i s’estableixen zones d’especial atenció la zona de vianants de Centre Vila, els espais que allotgen les illes emergents de residus, els carrers amb arbrat com el passeig del Castell, les parades de bus, els punts d’acumulació de coloms, les males herbes a les voreres de les urbanitzacions i els punts d’arrossegament de terres.
El nou servei de neteja viària d’Esparreguera va entrar en funcionament aquest juliol, sota una nova marca “Esparreguera més neta comença amb tu”. L’empresa adjudicatària és Can Cet Centre D'inserció Socio Laboral, S.L. i el contracte li va ser adjudicat per un import total de 4.166.999 euros, amb l'iva inclòs, i una durada de 4 anys. El nou servei consta de 29 rutes de neteja manual, mecànica i mixta repartides en les àrees del nucli urbà, els polígons industrials de Can Roca, Can Comelles, Industrial i Sud Magarola i els barris de Can Rial i Mas d’en Gall. El contracte implementa els serveis amb les tasques de neteja del mobiliari urbà, retirada d'herbes i fulles en calçades i paviments, neteja d’embornals i reixes, retirada de pintades i cartells, buidatge i neteja de papereres i neteges d’emergència i incorpora també la neteja de la via pública després del mercat no sedentari dels dijous i la neteja, abans i després, de les zones amb esdeveniments culturals i festius.
Comparteix aquest contingut