Tanca
Consum 15 de març de 2024

El Servei Públic de Consum d’Esparreguera va realitzar 754 atencions durant el 2023

Les dades, que s’han donat a conèixer aquesta setmana en el marc del Dia Mundial de les Persones Consumidores, detallen que l’Oficina Municipal d’Informació al Consumidor va canalitzar el 41% del total d’atencions i el Servei de Mediació en matèria de consum el 59% de les sol·licituds rebudes. L’àmbit que engloba més consultes és el dels subministraments bàsics, especialment la llum i el gas

El Servei Públic de Consum d’Esparreguera va atendre, durant el 2023, 754 sol·licituds, de les quals 312 atencions es van canalitzar a través l’Oficina Municipal d’Informació al Consumidor (OMIC), el que representa un 41% del total d’atencions realitzades; mentre que el Servei de Mediació en matèria de consum va rebre 442 sol·licituds, el 59% del total. Així es desprèn de les dades que ha donat a conèixer aquesta setmana la Regidoria de Promoció Econòmica en motiu de la celebració, avui, del Dia Mundial de les Persones Consumidores. Des d’aquest servei també es realitzen activitats de sensibilització en matèria de consum responsable, que engloben tant campanyes específiques com xerrades i tallers a les escoles, i de les quals es van realitzar 22 actuacions al llarg de l’any passat. Paral·lelament, per a commemorar el Dia Mundial de les Persones Consumidores, aquesta setmana Ràdio Esparreguera ha emès una programació especial amb un seguit d’entrevistes diàries vinculades als drets dels consumidors.

En la memòria d’actuació del Servei Públic de Consum d’Esparreguera 2023, s’indica que el sector que ha rebut més consultes a l’OMIC ha estat el dels subministraments bàsics, que representa un 30% del total de les consultes, mentre que un 16% correspon a casos vinculats al comerç i també hi ha un 42% de consultes que engloben altres serveis, entre els quals destaquen la reparació d’electrodomèstics i automòbils. Pel que fa a les vies d’atenció, la majoria, el 76,6%, s’han realitzat de manera digital, a través del correu electrònic; les atencions presencials a les oficines de Cal Trempat representen el 20,5% del total i les atencions per via telefònica el 2,88%. En referència al Servei de Mediació en matèria de consum ha rebut 442 consultes corresponents a 88 expedients de mediació oberts el 2023. Del total de consultes rebudes, la majoria estan vinculades als subministraments bàsics, un 25%, i, dins d’aquest àmbit els temes més demanats han estat la llum (55,42%), el gas (35,86%) i la telefonia (8,72%). També hi ha un 9% d’atencions vinculades a l’àmbit del comerç i un 66% d’atencions que s’engloben a casos d’altres serveis, entre els quals destaquen els serveis professionals o la reparació d’automòbils.  

En aquest sentit, la regidora de Promoció Econòmica, Montserrat Vilardosa, ha explicat que “durant el 2023 s’ha pogut observar, d’una banda la disminució de reclamacions en els sectors d’assegurances i entitats bancàries i, de l’altra, l’augment de les controvèrsies vinculades a les reparacions d’automòbils i reparacions d’electrodomèstics”. Pel que fa a la resolució, a data 31 de desembre de 2023, el 79,55% dels expedients estaven finalitzats mentre que un 20,45% seguien en tràmit. El 35,71% dels expedients es van tancar per acord de les parts, en un 32,85% no es va arribar a acord i el 21,42% no va acceptar la mediació. Vilardosa ha apuntat que “s’observa un gran augment de consultes a través de correu electrònic, tant d’informació com de mediació, substituint d’aquesta manera a les consultes presencials”. Aquest augment es tradueix en un increment del 27,71% en informacions a l’OMIC i un 6,6% més en el servei de mediació. En canvi, es produeix una disminució considerable de les visites presencials, que disminueixen en un 12,49% a l’OMIC i un 5,45% en el servei de mediació. Així mateix també ha destacat que el 59,82% de les persones ateses pel Servei Públic de Consum han estat dones i el 40,18% homes.

D’altra banda, el Servei Públic de Consum també ha fet, durant el 2023, diverses actuacions de sensibilització en matèria de consum responsable amb l’objectiu d’informar a la població, concretament s’han realitzat 21 campanyes específiques sobre diversos temes vinculats al consum i el taller “La cigala i la formiga van a comprar”, que es va dur a terme amb l’alumnat de 3r de primària de l’escola Les Roques Blaves. Així mateix, durant aquesta setmana amb motiu del Dia de les persones consumidores, Ràdio Esparreguera ha emès una programació especial, dins del magazín matinal Tot el que passa, amb un seguit d'entrevistes diàries de temàtica vinculada amb els drets dels consumidors. El dilluns la protagonista va ser la regidora de Promoció Econòmica, Montserrat Vilardosa, qui va presentar les dades de la memòria de gestió del servei; el dimarts es va entrevistar a Àlex Cànovas, tècnic de la Unió de Consumidors de Catalunya, per a parlar sobre les incidències en l'àmbit dels vehicles; dimecres el tema a tractar va ser les novetats sobre les despeses hipotecàries i les clàusules sòl, amb Isabel Pons, tècnica en serveis al consumidor i membre de la junta directiva d’AICEC-ADICAE. La programació va seguir ahir amb l’entrevista a Josep-Ramon Mut, president delegat de l'Àrea de Comerç, Consum i Salut Pública, sobre el comerç de proximitat i avui al migdia el protagonista ha estat Albert Melià, director de l'Agencia Catalana de Consum, que ha tractat sobre els nous hàbits i tendències de consum.