Tanca
Protecció Civil 29 d’abril de 2025

Esparreguera recupera la normalitat després de l’apagada elèctrica generalitzada

A hores s'està a punt de restablir el servei de centraleta telefònica a les Oficines d’Atenció Ciutadana de l’Ajuntament, Territori i Serveis Socials, que aquest matí han reprès l’activitat habitual. Equip de govern, Policia Local, tècnics municipals i ADF d’Esparreguera van coordinar-se durant la tarda d’ahir per assegurar el funcionament dels grups electrògens als serveis essencials i atendre la població

Esparreguera ha desactivat aquest migdia la fase d'alerta del Document Únic de Protecció Civil Municipal (DUPROCIM), posada en marxa a primera hora de la tarda d’ahir, després de recuperar la normalitat en el subministrament elèctric aquesta passada nit. Com a conseqüència de l’apagada generalitzada a nivell estatal, que va deixar el municipi sense llum ni xarxes de telecomunicacions durant més de deu hores, el Consistori va aplicar ahir diferents mesures sobre els serveis municipals, com ara el tancament durant la tarda de la Piscina de Can Pasqual, l’Escola de Les Arts, la Biblioteca L’Ateneu i el Pavelló el Castell, i va operar en diferents àmbits per assegurar el funcionament dels grups electrògens a la caserna de la Policia Local i la Residència Municipal Can Comelles. Com a conseqüència de l’apagada, les centraletes telefòniques de les Oficines d’Atenció Ciutadana de l’Ajuntament, Territori i Serveis Socials van deixar de funcionar i a hores d'ara s'està ultimant la seva posada a en marxa. Aquest matí l’equip de govern municipal s’ha reunit amb els responsables dels serveis essencials de l’Ajuntament per a avaluar l’episodi.

Durant la trobada d’avui, presidida per l’alcalde Juan Jurado, s’ha posat de manifest que, a les 12.54 hores d’ahir, l’Ajuntament va rebre la comunicació del Centre de Coordinació Operativa de Catalunya (CECAT) que Pla de Protecció Civil de Catalunya (PROCICAT) s’activava en fase de prealerta pel tall de subministrament elèctric generalitzat a nivell estatal i, seguidament, a nivell local, es va activar el DUPROCIM per a gestionar la situació de caiguda de la xarxa elèctrica i de telecomunicacions. Les primeres decisions van ser tancar, durant la tarda, la piscina de Can Pasqual, la Biblioteca L’Ateneu, l’Escola de Les Arts, el pavelló el Castell i el Centre Obert La Fulla, i comunicar-ho a les persones usuàries i la població en general. Al Centre Obert La Fulla, però, finalment es va mantenir l’activitat fins l’hora de tancament als tres grups que hi havia programats.

Les centraletes telefòniques de les Oficines d’Atenció Ciutadana de l’Ajuntament, Territori i Serveis Socials, i de la Policia Local van deixar de funcionar des del primer moment de l’apagada. A partir d’aquest moment a la caserna de la policia es va reforçar l’atenció presencial i es va ampliar el patrullatge als carrers entre els torns de tarda i de nit, quan es va duplicar. La vigilància als carrers també es va reforçar amb una patrulla dels mossos d'esquadra i 6 voluntaris de l’ADF d’Esparreguera, que amb el camió i el tot terreny van donar suport durant tota la tarda i part de la nit. Precisament, l’ADF i la Policia Local van col·laborar per l’abastament de gasoil als grups electrògens de la Residència Municipal Can Comelles, que es van reomplir amb 200 litres per a garantir el funcionament dels aparells d’assistència a la respiració de diferents residents. D’altra banda, un cop restablert el subministrament elèctric a Esparreguera es va comprovar que l’apagada no havia provocat afectacions al normal funcionament de l’enllumenat públic.

24 hores després de l’apagada, el conjunt de serveis municipals ha recuperar la normalitat, mentre que a les Oficines d’Atenció Ciutadana de l’Ajuntament, Territori i Serveis Socials, els tècnics municipals i l’empresa proveïdora de telecomunicacions ultimen els treballs per restablir el funcionament de les centraletes telefòniques. Per posar-se en contacte amb l’Ajuntament, no obstant, la ciutadania pot adreçar-s’hi presencialment, via correu electrònic a través de oac@esparreguera.cat, territori@esparreguera.cat i serveissocials@esparreguera.cat, i a través del número de Whatsapp 677500192. La tramitació electrònica així com el funcionament del registre d’entrada de documents i l’oficina de registre amb destí a d’altres administracions de l’Oficina d’Atenció Ciutadana ha quedat restablert a primera hora d’aquest matí.