Tanca
Urbanisme Via pública 27 de gener de 2026

El camí del cementiri municipal estrena il·luminació amb fanals solars de baix impacte lumínic

Un total de 16 fanals fotovoltaics de 6 metres d’alçada il·luminen el camí del cementiri. Els punts de llum són de baix consum amb tecnologia LED i funcionen amb sensors de moviment per a graduar la il·luminació i generar un menor impacte lumínic a l’entorn

El camí del cementiri municipal ja disposa d’un sistema d’il·luminació format per 16 fanals autònoms que cobreixen tot el tram comprès entre el carrer Paraires i el cementiri municipal. Es tracta de fanals fotovoltaics amb tecnologia led, d’una alçada de 6 metres, que permeten millorar la seguretat i la visibilitat en aquest vial, alhora que es redueix l’impacte ambiental i energètic. A més, incorporen sensors de moviment que regulen automàticament la intensitat lumínica: la llum es manté a un nivell reduït en absència de vianants o vehicles i augmenta la seva potència quan detecta presència, contribuint així a un menor consum energètic i a la reducció de la contaminació lumínica. Aquesta actuació s’emmarca dins dels treballs de renovació de l’enllumenat públic del nucli urbà d’Esparreguera, que preveuen dotar de tecnologia led de baix consum més de 600 punts de llum arreu del municipi.

Aquest sistema d’enllumenat autònom permet instal·lar llumeneres en espais on existeix complexitat tècnica per a la connexió a la xarxa elèctrica, com és el cas del camí del cementiri, garantint alhora una il·luminació eficient, segura i respectuosa amb l’entorn. La il·luminació d’aquests fanals disposa d’un horari d’encesa i apagat propi, vinculat a les hores de llum solar, que varia segons l’estació de l’any. Actualment, els fanals s’encenen passades les 19.30 de la tarda i s’apaguen cap a les 6.30 del matí.

Aquesta actuació s’emmarca dins del projecte de renovació de l’enllumenat públic del nucli urbà d’Esparreguera, que va ser adjudicat a l’empresa ACISA, per un import de 346.601 euros (IVA inclòs). En concret, es reemplaçaran més de 400 punts de llum en carrers del centre vila i en zones com Can Comelles, Can Roca, El Castell o el Polígon Industrial del Sud, entre d’altres. Paral·lelament, es reforçarà l’enllumenat amb un centenar de nous punts de llum de baix consum a espais com l’avinguda de Francesc Marimon, la zona de l’ambulatori, el barri de La Plana, el camí de Can Comelles o el carrer Llobregat, contribuint a una millora global de l’eficiència energètica i la seguretat viària del municipi.

L’actuació també inclou la instal·lació d’una trentena de punts fotovoltaics, com els del camí del cementiri, al Parc de la Vila, al parc de Cal Vives i alguns passos de vianants de l’avinguda Macià-Marimón. Aquestes actuacions, que completen el projecte iniciat l’any 2022, finalitzaran aquesta primavera i permetran que Esparreguera disposi, pràcticament, de la totalitat de l’enllumenat públic de baix consum.