Tanca
Consum 15 de març de 2023

El Servei Públic de Consum d’Esparreguera va atendre 734 persones durant el 2022

L’Oficina Municipal d’Informació al Consumidor va canalitzar el 68% del total d’atencions i el Servei de Mediació en matèria de consum el 32% de les sol·licituds rebudes. L’àmbit que engloba més consultes és el dels subministraments bàsics, especialment la llum. Les dades s’han donat a conèixer avui en motiu del Dia Mundial de les Persones Consumidores

El Servei Públic de Consum d’Esparreguera va atendre, durant el 2022, 734 persones, de les quals un 54% eren dones. Així es desprèn de les dades que ha donat a conèixer avui el servei municipal en motiu de la celebració del Dia Mundial de les Persones Consumidores. El servei engloba l’Oficina Municipal d’Informació al Consumidor (OMIC), que va realitzar 497 atencions, i és la que abraça la major part de gestió, concretament el 68% del total de les atencions realitzades. En segon lloc, hi ha el Servei de Mediació en matèria de consum, que va rebre 237 sol·licituds, el 32% del total i, finalment, també s’inclouen les activitats de sensibilització en matèria de consum responsable, que engloben tant campanyes específiques com xerrades i tallers a les escoles, i de les quals es van realitzar 24 actuacions al llarg de l’any passat. Paral·lelament, per a commemorar el Dia Mundial de les Persones Consumidores, aquesta setmana Ràdio Esparreguera està emetent una programació especial amb un seguit d'entrevistes diàries vinculades als drets dels consumidors.

El servei està ubicat a l’edifici de Cal Trempat, al carrer Via del Mil·lenari número 8, i el seu objectiu és informar sobre els drets de les persones consumidores, orientar i mediar sobre consultes i reclamacions, i fomentar l’educació i la formació de les persones consumidores i usuàries. Durant el 2022 el servei va comptar amb el suport de la Unió de Consumidors de Catalunya per a portar a terme aquestes gestions. En la memòria d’actuació del Servei Públic de Consum 2022, s’indica que l’OMIC va ser el servei que va realitzar més atencions, un total de 497, i que el sector més consultat ha estat el dels subministraments bàsics, que representa un 44% del total de les consultes, seguit d’altres serveis amb un 29%, la telefonia amb un 11% i  el comerç amb un 8%. Pel que fa a les vies d’atenció, la majoria, el 48,89%, s’han realitzat de manera digital, a través del correu electrònic; les atencions presencials a les oficines de Cal Trempat representen el 33% del total i les atencions per via telefònica el 18,11%.

En referència al Servei de Mediació en matèria de consum, de les 237 sol·licituds de mediació rebudes el 2022 el 47,68% han esdevingut expedient. Els sectors més consultats han estat els subministraments bàsics, que representen el 46% del total i, dins d’aquest àmbit els temes més demanats han estat la llum (40,51%), el gas (4,22%) i l’aigua (1,27%). També hi ha un 36% de casos d’altres serveis, dels quals el 31,76% fan referència al transport privat; el 16,47% a serveis professionals a la llar i el 15,29% a d’altres serveis professionals; i finalment, un 11% de casos vinculats a la telefonia. La regidora de Promoció Econòmica, Desirée Gómez, ha explicat que “durant el 2022 s’ha pogut observar, d’una banda la disminució de reclamacions en els sectors del subministrament d’aigua i del sector de la telefonia i, de l’altra, l’augment de les controvèrsies vinculades al subministrament elèctric, que venen donades sobretot per l’increment de persones consumidores vulnerables davant la pujada de preus de l’electricitat la factura”.

Pel que fa a la resolució, a data 31 de desembre de 2022, el 89% dels expedients estaven finalitzats mentre que un 11% seguien en tràmit. El 34% dels expedients es van tancar per acord de les parts, en un 28% no es va arribar a acord i el 19% no va acceptar la mediació. El 6,2% del total de mediacions realitzades estaven vinculades a empreses i establiments del municipi i els sectors amb més demanda del servei van ser el d’ensenyament, subministrament d’aigua, serveis professionals a la llar, reparació d’automòbils, compres en establiments, sanitat privada, agències de viatges i altres serveis. D’altra banda, el Servei Públic de Consum també ha fet, durant el 2022, diverses actuacions de sensibilització en matèria de consum responsable amb l’objectiu d’informar a la població, concretament s’han realitzat 23 campanyes específiques sobre diversos temes vinculats al consum i una taller “Què és el consum i quins drets tenim?” que es va dur a terme amb alumnat de 6è de primària de l’escola Estel i l'escola cooperativa El Puig.

Així mateix, durant aquesta setmana amb motiu del Dia de les persones consumidores, Ràdio Esparreguera està emetent una programació especial, dins del magazín matinal Tot el que passa, amb un seguit d'entrevistes diàries de temàtica vinculada amb els drets dels consumidors. El dilluns el protagonista va ser el tècnic de la Federació UNAU de Catalunya, Oriol Santamaria, per parlar sobre les dades personals a la xarxa; ahir van entrevistar al diputat de Salut Pública i Consum de la Diputació de Barcelona, Jesús Naharro, que va tractar sobre l’accessibilitat dels serveis públics de consum i avui l’entrevista estava dedicada al consum responsable i sostenible amb el director de l’Agenda Catalana de Consum, Albert Melià. La programació especial seguirà demà amb el director d'Unió de Consumidors de Catalunya, Oriol Roa, per parlar sobre economia circular i recollida sostenible; i clourà divendres amb el membre de la junta directiva d’AICEC-ADICAE i educador financer, Frederic Moreno, que tractarà sobre la desatenció bancària.