Tanca
Societat 22 de març de 2023

Esparreguera estrena marca de ciutat per a identificar i promocionar el municipi

La marca de ciutat representa els elements més distintius del municipi, com ara el massís de Montserrat, el campanar de l’església de Santa Eulàlia i l’activitat col·lectiva vinculada al teatre, la cultural popular i l’associacionisme en àmbits diversos, i s’acompanya del lema Esparreguera és viva. La imatge és el resultat d’un procés participatiu per a definir els elements més representatius de la vila

Aquest mes de març s’ha estrenat la marca de ciutat Esparreguera, una imatge gràfica que simbolitza la personalitat del municipi per a donar-lo a conèixer a l’exterior i reforça la identitat col·lectiva de tots els esparreguerins i esparreguerines. La creació de la marca es va iniciar l’abril de l’any passat i per a elaborar-la, prèviament, es va fer un procés participatiu per copsar quins elements de la vila eren els més representatius per la ciutadania. A partir d’aquí, s’ha creat una proposta gràfica que dona representació i visibilitat al massís de Montserrat, l’activitat col·lectiva vinculada al teatre, la representació de La Passió, la cultural popular i l’associacionisme en àmbits diversos i el campanar de l’església de Santa Eulàlia, com a element arquitectònic distintiu de la vila, i que s’acompanya del lema Esparreguera és viva. La marca de ciutat, que ha estat elaborada per l’estudi Gimeno Gràfic SL, va ser ratificada en el Ple municipal del mes de març amb els vots a favor de tots els grups municipals i l’abstenció de la CUP. Per a donar a conèixer aquesta imatge, que a partir d’ara s’utilitzarà per a promocionar totes les activitats que es realitzin a la vila, s’han editat 5.000 díptics retallables amb un punt de llibre i un segell amb la marca de ciutat, que es repartiran a l’alumnat de tots centres educatius del municipi.

El procés de creació de la marca va començar a l’abril del 2022 amb l’impuls del govern municipal per buscar una imatge que donés visibilitat a la identitat del municipi fent referència als trets o característiques positius que el fan singular i el diferencien de la resta. Amb aquest propòsit, a l’octubre es va posar en marxa un procés participatiu per a conèixer l’opinió i la percepció de la ciutadania entorn als elements més identificatius i distintius de la vila en el qual hi van participar 302 persones, que en essència van expressar que la marca de ciutat havia de reflectir la riquesa de l’entorn natural, la tradició cultural i el patrimoni arquitectònic singular d’Esparreguera. En aquest sentit, la proposta gràfica, que es va encarregar a l’estudi Gimeno Gràfic SL, es basava en les opinions de la ciutadania i demanava donar representació al massís de Montserrat i el campanar de l’església de Santa Eulàlia, com a elements naturals i arquitectònics més distintius i, alhora, representar l’activitat col·lectiva dels veïns i veïnes d’Esparreguera vinculada tant al teatre, com a la cultura popular i l’associacionisme en àmbits diversos.

Per a reforçar la vitalitat que caracteritza el municipi, la imatge gràfica s’acompanya del lema Esparreguera és viva, un eslògan que, per a promocionar esdeveniments d’àmbits concrets, es declinarà amb les fórmules Esparreguera viu la cultura, Esparreguera viu l’esport, Esparreguera viu la natura... Per a donar a conèixer la marca de ciutat, el consistori ha editat un fulletó explicatiu que conté un retallable amb un punt de llibre i un segell. Aquesta publicació es repartirà la setmana que ve a tot l’alumnat dels centres educatius del municipi, des de les escoles bressols fins als instituts i els ensenyaments post obligatoris. A més, a l’estiu és previst fer un acte per a presentar a la ciutadania la marca de ciutat i començar així a aplicar-la, juntament amb les entitats i associacions de la vila, a tots aquells esdeveniments que es realitzen a Esparreguera que ajuden a promocionar el municipi a l’exterior i que són motiu d’orgull per als esparreguerins i esparreguerines, des de festivals culturals, a esdeveniments esportius, fires comercials i activitats turístiques.  

La publicació conté també una explicació sobre el procés de creació i definició d ela marca de ciutat, signada per l’alcalde d’Esparreguera, Eduard Rivas, que apunta que “Esparreguera és un municipi que respira l’aire d’un entorn natural privilegiat i que batega al ritme de la seva tradició teatral. Quan parlem d’Esparreguera, parlem de La Passió, del campanar i de la cultura popular; de l’ofici terrissaire i del patrimoni industrial de la Colònia Sedó; de l’església de Santa Maria del Puig, de Montserrat i de les Roques Blaves; però si hi ha alguna cosa que fa especial la nostra vila és la seva gent. Per això, a l’hora de crear una imatge que representi Esparreguera en conjunt i faci referència als seus trets distintius, l’element clau són les persones: els veïns i veïnes que en configuren la identitat, les associacions i col·lectius de diferents àmbits que en mantenen viva la singularitat”. Tots aquestes elements són, segons explica la publicació, els que “configuren la imatge que, a partir d’ara ens ha de visibilitzar com a poble i donar projecció exterior i, al mateix temps, donar identitat i cohesionar-nos internament com a vila”.