Tanca
Salut Pública Alcaldia 11 de març de 2022

Esparreguera reclama al Departament de Salut millores en el servei del CAP

L’alcaldia ha enviat una carta al conseller de Salut, Josep Maria Argimon, exposant-li les incidències que acumula el Centre d’Atenció Primària, tant pel que fa a l’horari d’atenció mèdica com de la gestió administrativa, i fent-li arribar la iniciativa ciutadana de recollida de signatures per a demanar una millora del funcionament de l’ambulatori de la vila

L’Ajuntament d’Esparreguera ha sol·licitat al Departament de Salut de la Generalitat de Catalunya millores en el servei que presta el Centre d’Atenció Primària (CAP) del municipi que es veu agreujat, entre d’altres, “per la manca de servei d’urgències nocturnes, la pèrdua d’especialitats i personal mèdic i la deficient gestió de les cues d’espera”. Ho ha fet a través d’una carta adreçada al conseller de Salut, Josep Maria Argimon, en la qual sol·licita poder mantenir-hi una reunió per a exposar la situació de l’ambulatori, derivada de la retallada de recursos que ha patit durant la darrera dècada, que s’ha fet més evident amb la situació de pandèmia. En la missiva també s’informa de la iniciativa sorgida de veïns i veïnes de la vila per a canalitzar el descontentament persistent que hi ha envers el funcionament del CAP a través d’una recollida de signatures, que compta amb 414 adhesions. Paral·lelament, el consistori també ha adreçat una carta als portaveus dels grups parlamentaris per a fer-los coneixedors de la situació i demanar-los que ampliïn el ressò de la demanda. L’Ajuntament va mantenir ahir una reunió amb representants del col·lectiu ciutadà “Millorem l’ambulatori” i també s’han fet trobades amb els ajuntament d’Olesa i Abrera per a fer reclamacions conjuntes. A més, l’alcalde també va demanar al president de la Generalitat una solució al tancament de les farmàcies de guàrdia.

En la missiva, signada per l’alcalde d’Esparreguera, Eduard Rivas, s’afirma que “l’Ajuntament és coneixedor de les incidències reiterades que, ja des d’abans de la pandèmia, s’han anat acumulant, tant pel que fa a l’horari d’atenció mèdica com de la gestió administrativa, recursos humans i organització interna”. En aquest sentit, es detallen com a principals problemàtiques la manca de servei d’urgències a partir de les 8 del vespre i, com a conseqüència, la manca de farmàcies en servei d’urgència a partir de les 9 de la nit; la pèrdua de les urgències pediàtriques; la pèrdua d’especialitats i personal mèdic; les eventuals futures reformes que afectaran a la distribució d’efectius al servei de pediatria; la gestió de les cues d’espera; l’atenció telefònica i els canvis de metges de referència. Per aquest motiu, Rivas ha sol·licita una reunió amb el conseller Argimon per a “exposar-li personalment aquesta situació que afecta directament a la qualitat del servei que el Departament de Salut presta a Esparreguera”. L’alcalde ha explicat “La gestió del CAP és prioritària, però en els últims dos anys no ha avançat per qüestions de la pandèmia, perquè per respecte institucional a la gestió de l’emergència sanitària, no hem fet més pressió per resoldre els mals endèmics de l’ambulatori”.

D’altra banda, també s’ha enviat una carta als grups parlamentaris del PSC, Esquerra Republicana, Junts per Catalunya, En Comú Podem, Ciutadans, la CUP i el grup mixt per a fer-los coneixedors de la situació que viu el CAP d’Esparreguera i la iniciativa ciutadana de recollida de signatures per a demanar millores en la prestació del servei. L’alcalde ha assegurat que “és un tema de país, que afecta a Esparreguera però també a d’altres municipis, perquè les retallades en sanitat que es van fer fa una dècada han anat minvant la qualitat d’un model que era de referència, i amb l’arribada de la pandèmia encara s’ha evidenciat més la manca de recursos”. Segons l’alcalde, abans de la pandèmia però, ja hi havia temes a millorar, “com la gestió de cues, la falta d’especialitats, la falta d’un CUAP a la zona i l’estat de l’hospital de Martorell, que està pendent d’ampliació”. Durant la reunió que va mantenir dissabte passat amb el president de la Generalitat, Pere Aragonès, també van tractar sobre els greuges del CAP i, concretament, l’alcalde li va traslladar la petició de trobar una solució al tancament de les farmàcies de guàrdia, que actualment només obren fins a les 9 del vespre.

Paral·lelament, l’alcalde i el regidor de Salut Pública, Emmanuel Ortí, es van reunir ahir amb representants del col·lectiu ciutadà “Millorem l’ambulatori” per a compartir els greuges detectats en relació al funcionament del CAP, tant a nivell veïnal com institucional. En aquest sentit, en la carta adreçada al conseller s’han afegit també les demandes del moviment i s’han adjuntat les signatures recollides per a reclamar millores en el funcionament del centre. Una de les impulsores de la iniciativa ciutadana, Carmina Bosch, ha explicat a l'emissora municipal que “si bé és cert que en els darrers dies, no sabem si fruit del canvi de direcció al CAP, hi ha hagut millores en l’atenció ciutadana, encara queden molts problemes per resoldre”. En aquest sentit, Bosch ha apuntat que “portem anys amb molts canvis de direcció i una mala gestió de l’ambulatori, al que també s’hi suma les vacants mèdiques, una problemàtica que afecta a nivell general, però que a Esparreguera s’accentua per la manca de comunicacions”. D’altra banda, també s’ha referit a les presumptes intencions del Departament de Salut de recentralitzar serveis a causa de la falta de metges i especialistes, una decisió que, segons Bosch, “podria fer perillar l’especialitat de pediatria a municipis com Esparreguera, Olesa o Abrera”.

Així mateix, també s’ha mantingut una reunió entre els responsables polítics de Salut Pública dels ajuntaments d’Esparreguera, Olesa de Montserrat i Abrera amb l’objectiu d’unir-se per a reclamar millores als respectius CAP, que es veuen afectats per les mateixes problemàtiques. En aquest sentit, Emmanuel Ortí ha apuntat que “tot i que la incidència de la covid-19 va minvant, els serveis que es van retallar no s’han recuperat, hi ha menys hores d’obertura del centre, ja que ara és fins a les 8 del vespre i abans era fins a la mitjanit, hi ha dificultats per contactar amb el CAP telefònicament, llargues cues i les llistes d’espera són cada dia més llargues”. Ara el consistori està pendent d’una reunió amb tots els municipis de la zona, per prendre decisions a nivell territorial i, paral·lelament, des del Consell Comarcal s’està fent una diagnosi de la situació dels diferents municipis de la comarca en relació a les problemàtiques presents als seus CAP i prepara una moció per recuperar els serveis retallats durant la pandèmia.

Comparteix aquest contingut