L’Ajuntament d’Esparreguera va rebre ahir el Reconeixement Administració Oberta, un guardó que atorga anualment el Consorci Administració Oberta de Catalunya (AOC) als ajuntaments i consells comarcals capdavanters en transformació digital i govern obert. En aquesta VIII edició han estat guardonats 88 ens locals catalans repartits en set categories d’acord amb el nombre d’habitants dels ens i la seva naturalesa. Tot i que és la segona vegada que el municipi rep aquest reconeixement, en aquesta edició Esparreguera s’ha situat, per primer cop, en la segona posició de la seva categoria, la de consistoris de 20.001 a 50.000 habitants. Aquests guardons es donen en base a l’Índex de Maduresa Digital (IMD) que elabora l’AOC i que es determina a partir de l’anàlisi d’uns indicadors objectius, les dades d’ús dels serveis AOC i de l’anàlisi dels webs de 947 ajuntaments i 42 consells comarcals. En els darrers anys, el consistori esparreguerí ha posat en marxa diferents plataformes i serveis per avançar en la implementació de l’administració electrònica, des de la nova seu electrònica, als serveis de cita prèvia amb diferents departaments municipals, la nova web municipal o l’aplicació de gestió d’incidències a la via pública.
L’AOC atorga aquests reconeixements basant-se en l’anàlisi l’Índex de Maduresa Digital que analitza dades provinents de 10 fonts diferents i calcula més de 30 indicadors, organitzats en tres dimensions: els drets digitals, amb l’oferta de serveis digitals de tramitació i ciberseguretat; l’activitat digital, que recull el grau de digitalització de les entrades i sortides i les consultes d’interoperabilitat; i el govern obert, que valora la publicació de dades obertes i el compliment de la llei de transparència avaluat per Infoparticipa. Basant-se en aquest anàlisi, en la categoria de municipis de 20.001 a 50.000 habitants la primera posició ha estat compartida pels municipis de Gavà, Sant Feliu de Llobregat i Manlleu, Esparreguera ha obtingut la segona posició i Sant Quirze del Vallès i Salou comparteixen la tercera. La regidora de Bon Govern, Maria Mas, ha assegurat que “és un orgull recollir en nom de l’Ajuntament d’Esparreguera el Reconeixement d’Administració Oberta del Consorci AOC” i ha apuntat que “és un merescut segon lloc per tot l’equip que treballa cada dia per què Esparreguera compti amb una administració propera i oberta, que ha treballat de valent en els últims anys en el desplegament de l’administració electrònica i en la millora de l’eficiència de l’administració per a poder oferir un millor servei públic i una millor atenció a la ciutadania”.
En els darrers tres anys, l’Ajuntament d’Esparreguera ha accelerat la seva aposta per l’administració electrònica amb el desplegament de nous sistemes de gestió i informació pública. Alguns d’aquests sistemes són la nova plataforma de tramitació d’expedients, el nou portal de videoactes de les sessions plenàries, la nova seu electrònica o el nou portal de tràmits, que permeten guanyar en eficiència a l’administració i en transparència, qualitat de servei i accés a la informació envers la ciutadania. L’aposta per la digitalització s’ha vist complementada per la posada en marxa de noves plataformes de serveis a la ciutadania i les empreses, com ara el portal de contractació pública o el portal per als processos de selecció de personal, i amb l’activació de nous serveis i funcionalitats que busquen incidir en la millora de l’atenció ciutadana, com la reserva de cita prèvia, l’atenció de consultes ràpides a través de Whatsapp o l’aplicació mòbil de gestió d’incidències a la via pública. També destaquen la nova web municipal o la recent posada en marxa de sis tòtems digitals informatius a diferents espais de la vila i la Guia Urbana virtual amb dades geogràfiques del municipi.
En aquest procés de transformació digital de l’Ajuntament d’Esparreguera, el gran repte immediat és la millora de tots els processos interns i la seva automatització, reduint els temps de tramitació i augmentant l’eficàcia i eficiència de l’administració, incorporant les noves tecnologies perquè la ciutadania pugui finalitzar qualsevol tràmit des de casa, incloent el pagament en línia per a l’inici del procediment administratiu corresponent, o d’altres tràmits que es podran realitzar instantàniament en temps real, com serà l’expedició automàtica del volant individual del padró d’habitants. En aquest sentit, el cap de Sistemes d’Informació de l’Ajuntament d’Esparreguera, Joan Córdoba, ha explicat que “a mig termini, la voluntat és avançar cap a una administració orientada a les dades, fiables i de qualitat, que impulsin a la presa de decisions i que ens permetin gestionar millor els serveis avançant-nos a les necessitats de la ciutadania oferint-los serveis proactius”. Córdoba també ha avançat que “durant els següents anys es treballarà sobre un nou model digital d’atenció ciutadania, aprofitant els xatbots i la intel·ligència artificial per aconseguir una atenció més personalitzada, i que permeti a la ciutadania resoldre les seves necessitats al moment, indiferentment de la plataforma que faci servir per contactar amb l’Ajuntament d’Esparreguera”.
Comparteix aquest contingut