Tanca
Mobilitat 17 de setembre de 2019

L’Ajuntament es planteja mancomunar un servei de transport alternatiu a Monbus

L’alcalde d’Esparreguera considera “molt decebedor” que la justícia no retiri la concessió de la línia Igualada-Barcelona a la companyia Monbus perquè està demostrat que “el servei és més que deficitari”. El consistori demanarà una reunió amb la Generalitat per conèixer l’estat del procés judicial i valorar les accions que s’emprendran a partir d’ara

L’Ajuntament d’Esparreguera demanarà la creació d’una associació de municipis que permeti oferir un servei de bus alternatiu al que ofereix actualment la companyia Monbus. Així ho ha anunciat l’alcalde d’Esparreguera, Eduard Rivas en declaracions a l’emissora municipal, després que la setmana passada es filtrés que el Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) no retirarà la concessió a la companyia gallega en la línia Igualada-Barcelona. Eduard Rivas ha apuntat que l'Ajuntament encara no ha rebut cap comunicació oficial sobre la decisió del TSJC i que demanaran una reunió amb el Departament de Territori i Sostenibilitat perquè els confirmi la informació i conèixer les actuacions que emprendrà el govern català, que és qui té la competència en matèria de mobilitat i transport, a partir d’ara.

L’alcalde ha assegurat que “seria molt decebedor” veure com aquest procés s’ha allargat durant gairebé dos anys per, finalment, obtenir una negativa, ja que “als municipis ens va costar molt convèncer a la Generalitat que s’havia d’emprendre una acció contundent perquè el servei era més que deficitari”. L’administració catalana va presentar, el novembre de 2017, l’expedient de caducitat després dels reiterats incompliments de la companyia. Segons el contracte entre govern català i empresa, la caducitat es podia fer efectiva si hi havia almenys set faltes greus expedientades, però, segons les informacions filtrades, dels deu casos de faltes presentats, el TSJC ha estimat que només quatre es poden considerar greus. Amb la qual cosa, la companyia mantindria el servei.

Davant d’aquesta situació, Eduard Rivas ha defensat la creació d’una mancomunitat de municipis: “Hi ha una via que és possibilista i es podria bastir bé legalment, passaria perquè ens organitzéssim entre diversos ajuntaments de la zona que superem una forquilla de 50.000 habitants, i si mirem els pobles propers -Olesa, Abrera, Martorell- ja superem aquesta població, i crear una associació de municipis que doni peu a fer un servei propi d’autobusos”. Aquest servei mancomunat podria explotar línies que ara mateix no es presten, com un autobús exprés a l’estació de Renfe de Martorell o de Castellbisbal. “És un tema del que ja n’havíem parlat amb alguns consistoris propers, però caldria fer un estudi jurídic i necessitaríem l’ajuda de la Generalitat”, ha apuntat l’alcalde.

La qüestió toparia, probablement, amb qüestions jurídiques perquè és previsible que a Monbus no li agradés la creació d’un servei que li faria la competència. Tot i això, Eduard Rivas argumenta que al nostre territori ja existeix una altra companyia que posa un precedent, es tracta de Transports Generals d’Olesa (TGO) que opera la línia Olesa-Esparreguera.

Per part dels creadors de l’aplicació de mòbil Hispanofail, que des de 2016 recull les incidències que reporten les persones usuàries, el seu creador, Joan Sánchez, ha afirmat, en declaracions a Ràdio Esparreguera, que la decisió és “com un gerro d’aigua freda i ens sorprèn, sobretot a tots els que sabem com funciona aquesta línia, que no s’hagin pogut demostrar set incidències greus veient coses com que en l’auditoria de la Generalitat de 239 inspeccions un 9% dels busos no les passaven”. “Enlloc d’entregar només 10 incidències greus, al pròxim judici que la Generalitat n’entregui 50 i així ens assegurarem la fi de la concessió”, ha reclamat. Joan Sánchez ha afirmat que la Hispanofail continuarà la seva tasca de recollida d’incidències, que s’envien automàticament a la Regidoria de Mobilitat de l’Ajuntament d’Esparreguera.