Tanca
Educació 22 de setembre de 2022

Esparreguera recupera l’acte de presentació de l’inici del curs escolar

Durant l’esdeveniment es va retre homenatge a les mestres que es van jubilar el curs passat i es van presentar els projectes comunitaris de l’Escola Municipal de Música i Dansa i la Guia d’activitats i programes per als centres educatius. A més, el professor emèrit de Filosofia i exconseller d’Educació i Universitats, Juan Manuel del Pozo Álvarez,  va oferir una ponència sobre el compromís i el gust d’educar

Esparreguera va recuperar dimarts l’acte d’inauguració del curs escolar, un esdeveniment que vol generar un espai de retrobament i de reflexió entre els membres de la comunitat educativa de la vila. La presentació va reunir una cinquantena de persones a la sala d’actes de la Biblioteca Municipal L’Ateneu i va comptar amb la participació de l’alcalde d’Esparreguera, Eduard Rivas, el regidor d’Educació, Juan Jurado, el director dels Serveis Territorials d’Educació al Baix Llobregat, Albert Grau, i el professor emèrit de Filosofia i exconseller d’Educació i Universitats, Juan Manuel del Pozo Álvarez, que va oferir una ponència sobre el compromís i el gust d’educar. La benvinguda al curs també va servir per compartir els nous projectes educatius impulsats aquest any des del consistori, com els projectes comunitaris de l’Escola Municipal de Música i Dansa i la Guia d’activitats i programes per als centres educatius, així com els reptes que encara aquest curs el Projecte Educatiu de Ciutat (PEC). A més, també es va fer un reconeixement ales sis mestres de la vila que es van jubilar el curs passat.

L’acte de benvinguda del curs escolar es va fer per primera vegada el 2019, però es va haver d’aturar en els següents cursos a causa de la pandèmia. L’alcalde d’Esparreguera, Eduard Rivas, va assegurar que “volem que aquest acte es converteixi en una tradició a Esparreguera, perquè és un espai per retrobar-se i compartir amb tota la comunitat educativa i també per reflexionar, per abstreure’s del dia a dia i pensar junts cap a on anem i què fem”. L’alcalde va agrair l’assistència a tots els membres de la comunitat educativa presents i, especialment, la presència del director dels Serveis Territorials d’Educació: “És d’agrair que pugui venir al municipi a explicar la tasca que fan, que és molta, i aproximar les polítiques educatives al territori”. En la seva intervenció, Eduard Rivas també va subratllar que “tradicionalment Esparreguera és un municipi on hem anat molt a la una amb la comunitat educativa i això no ho hem de perdre, perquè també ens fa educar millor”.

Durant l’acte es va fer un homenatge a les sis mestres de la vila que es van jubilar el curs passat: Marta Baltasar, Dolors Torner, Montserrat Pedrosa, Joana López, Eulàlia Encinas i Carme Rabadán. El regidor d’Educació, Juan Jurado, va afirmar que “si creiem en els valors i la importància de l’educació com un element primordial de l’avenç social i de l’estat del benestar hem de donar les gràcies a les persones que, com aquestes mestres, consagren la seva vida a l’educació”.  Seguidament es van presentar dos nous projectes educatius que s’estrenen aquest any al municipi. D’una banda, la Guia d’activitats i programes per als centres educatius, un document que té com a objectiu informar els professionals de l’educació de totes les activitats que el consistori ofereix adreçades a les llars d’infants, escoles i instituts del municipi i que recull 58 propostes de diferents àmbits. I de l’altra, els projectes comunitaris de de l’Escola Municipal de Música i Dansa que tenen l’objectiu d’acostar les dues disciplines artístiques a l’alumnat de les escoles públiques del municipi. El regidor d’Educació també va apuntar les novetats del PEC per aquest curs: “És un projecte que va començar el 2017 i en el qual políticament hi creiem profundament i que ara, després d’un temps de reflexió, ha de fer un gir cap a una visió més pragmàtica, que es pugui materialitzar en accions concretes”.

Per la seva banda, el director dels Serveis Territorials d’Educació al Baix Llobregat, Albert Grau, va assegurar que els serveis territorials tenen “la voluntat de col·laborar sempre amb el territori” i va apuntar les diferents novetats que el Departament d’Educació ha posat en marxa aquest curs. En aquest sentit, Grau va parlar de la reducció de ràtios a I3, “que és una mesura que està per quedar-se i que s’anirà pujant any rere any fins arribar a 6è de primària”; la gratuïtat de l’I2, “que neix amb l’esperit d’anar enrere cap a l’I1 i l’I0” i l’avançament del curs escolar, “que ha estat també una operació molt complicada i a les alçades de setembre que estem sembla que ha funcionat molt bé”. També va fer referència a la implantació plena del decret d’admissió i els mecanismes de detecció dels alumnes amb situació més desafavorida, la implantació dels nous currículums, l’increment de l’oferta de Formació Professional, la retirada dels concerts als centres que segreguen per gèneres i la defensa de la llengua catalana i de l’escola inclusiva.

La presentació del curs escolar va finalitzar amb la ponència del professor emèrit de Filosofia i exconseller d’Educació i Universitats, Juan Manuel del Pozo Álvarez, sobre el compromís i el gust d’educar. Del Pozo va apuntar que “educar és molt més que ensenyar, no es pot reduir la finalitat humana essencial d’educar al simple ensenyament i instrucció, ensenyar té més valors afegits dels que se li reconeixen perquè els humans necessitem ser educats en tots els valors de la vida”. El professor emèrit va destacar que “els ingredients pel gust d’educar” són la satisfacció per cooperar en la construcció personal; la il·lusió de l’aprenentatge; l’atractiu de la socialització; el gust per la sensibilització estètica i la convicció del valor de l’autoeducació i la intereducació. “El que fa de mestre o professor té un compromís amb la humanització de les persones que fa que s’hi hagi d’implicar profundament”, va assegurar Del Pozo, “el sentit humanista de l’educació és essencial, no és un acte tècnic, has de saber pedagogia, didàctica, però has de ser una persona que estima, impulsa, reconeix dignitat, aporta valor i reconeix tot el progrés d’aprenentatge que fan les altres persones”.