Tanca
Comerç 10 de febrer de 2020

L’Ajuntament valora diferents opcions de futur per al Mercat Municipal

Una opció seria assumir-ne la reforma i licitar després els drets d’ús de l’equipament i l’altra, fer una concessió administrativa perquè la iniciativa privada es faci càrrec de les obres de millora i l’explotació del mercat. Pel consistori la prioritat continua sent un model mixt, que combini usos comercials i usos culturals prèvia reforma de l’equipament i l'adequació del seu reglament

L’Ajuntament d’Esparreguera està analitzant dues possibilitats per reobrir el Mercat Municipal, que deixarà d’operar el proper mes de març quan finalitzi la concessió de les dues parades que encara hi mantenen l’activitat. Segons informa la regidoria de Promoció Econòmica, les dues opcions que es contemplen són o bé redactar un avantprojecte d’usos, fer un projecte de reforma, licitar les obres, fer-hi les actuacions assumint-ne tots els costos i, finalment, licitar-ne els drets d'explotació; o bé fer una concessió administrativa mitjançant la qual el consistori establiria les condicions de reforma i els usos que hauria de tenir l’equipament i, en aquest cas, seria la iniciativa privada la que es postularia per a assumir-ne tant els treballs de millora i manteniment estructural com la seva explotació.

En les condicions o plecs d’aquesta concessió quedaria definit un ús de l’equipament que seria principalment comercial, reservant espai per al comerç de proximitat i parades de productes de qualitat, un bar i un petit espai per a actuacions musicals i teatrals. “Que s’opti per una via o per l’altra dependrà de com quedi definit, finalment, el Pa d’Inversions Municipal (PIM)”, ha apuntat l’alcalde d’Esparreguera, Eduard Rivas. A partir de l’aprovació del PIM, que el govern municipal està elaborant en aquests moments, es derivaran un conjunt d’inversions i intervencions que s’acompanyaran amb les actuacions definides al Pla d’Actuació Municipal (PAM) per als propers anys, i és aquí on s’acabarà de decidir quina serà l’evolució del mercat com a equipament i quins usos se li donaran.

En el mandat anterior la prioritat va ser mantenir el mercat i renovar les parades però totes les concessions van quedar desertes. La regidora de Promoció Econòmica, Mari Carmen Sáez, ha recordat que “es van impulsar exposicions, tastos i activitats de dinamització per fer augmentar l’afluència de gent... també es va afavorir la renovació del bar, però tant la rigidesa del reglament com la manca de consens a l’hora de reformar-lo ens va abocar al fracàs”. La situació es va fer del tot insostenible després que 9 venedors marxessin en un any deixant només 5 parades vigents, del total de 20 punts de venda dels que disposa l’equipament. “En aquest context era inevitable prendre una decisió”, ha assegurat la regidora de Promoció Econòmica.

Segons els cercles de comparació intermunicipal de la Diputació de Barcelona 2018, que analitza 47 mercats de 31 municipis diferents de Catalunya, el Mercat Municipal d’Esparreguera era el que comportava una despesa més elevada per metre quadrat. En el moment de fer l’estudi, prop del 28% de la despesa es cobria mitjançant els rebuts dels paradistes mentre que el 72% restant corresponia a l’aportació de l’Ajuntament. Assessorada per la Diputació de Barcelona, la regidoria de Comerç va sol·licitar un informe d’opinió a la consultora USTE i ha obtingut quatre possibles sortides per a l’històric equipament: mantenir l’actual activitat sense fer-hi reformes, continuar però fent-hi una reforma a càrrec del l’Ajuntament, reformar el Mercat a través d’un concessionari únic que gestioni l’espai, o bé no continuar i fer-hi altres activitats.

Malgrat que l’estudi concloïa que la millor opció era deixar de prestar servei davant l’actual conjuntura, l’Ajuntament va tenir en compte altres factors com el manteniment de la infraestructura, la sostenibilitat, la seguretat i higiene, el mix comercial o la viabilitat econòmica per mantenir el mercat viu, però arran de les renúncies dels paradistes que quedaven es va decidir centrar els esforços en replantejar-ne els seus usos. “Sigui quin sigui el model que finalment es tiri endavant el que és segur és que el mercat ha d’incorporar oferta de proximitat, de comerç tradicional, que es complementi amb l’oferta comercial de l’entorn i d’altres operadors que puguin situar-se dins del mateix equipament o a l’àrea comercial de l’illa de vianants d’Esparreguera”, ha subratlla Mari Carmen Sáez.