Tanca
Atenció Ciutadana 9 de novembre de 2020

La tramitació electrònica a l’Ajuntament d’Esparreguera augmenta un 30% des del març

Des del mes de març fins al setembre la ciutadania ha realitzat 3.085 tràmits digitals, mentre que en el mateix període de l’any passat se’n van fer 2.386. La ciutadania ja realitza més tràmits en línia que de manera presencial, gairebé 6 de cada 10 tràmits es fan de manera telemàtica

Des del mes de març, la tramitació electrònica s’ha incrementat un 30% a l’Ajuntament d’Esparreguera i més de la meitat dels tràmits que realitza la ciutadania ja es fan telemàticament. La pandèmia del coronavirus i les mesures adoptades per prevenir el seu contagi estan canviant la manera com la ciutadania es relaciona amb l’administració i està augmentant el nombre de ciutadans que fan els seus tràmits municipals mitjançant Internet. Del gener al juny de 2020 es van fer 2.462 tràmits electrònics, xifra que representa un 56,8% del total de tràmits realitzats, mentre que en el mateix període de l’any passat se’n van fer 1.914, un 33,55% del total. La tramitació en línia ha crescut especialment a partir de la primera declaració d’Estat d’Alarma, des del mes de març fins al setembre s’han realitzat 3.085 tràmits digitals, mentre que en el mateix període de l’any passat se’n van fer 2.386. Els tràmits en línia que més ha fet la ciutadania són la instància genèrica, el volant de convivència i el volant d’empadronament. A més, l’Oficina d’Atenció a la Ciutadania (OAC) ha incrementat en un 46% el nombre de certificats digitals IDCAT emesos, arribant als 1437 certificats en el que portem d’any.

El cap del servei de Sistemes d’Informació de l’Ajuntament d’Esparreguera, Joan Córdoba, ha explicat que “la crisi en l’àmbit sanitari ha accelerat la implantació de les noves tecnologies i això també es reflecteix en les relacions de la ciutadania amb l’administració, amb un increment considerable en l’ús de mitjans telemàtics”. De gener a setembre de 2020 s’han realitzat 828 tràmits més en línia respecte al mateix període de l’any anterior, el que significa un increment del 27,93%. En aquets sentit, el 84,42% d’aquests 828 tràmits en línia s’han realitzat a partir del mes de març, coincidint amb la declaració de l’Estat d’Alarma i les primeres mesures de confinament domiciliari. Si comparem únicament el nombre de tràmits realitzats de març a setembre, la xifra incrementa fins al 29,3%, ja que el 2019 es van registrar 2.386 tràmits mentre que al 2020 s’ha arribat als 3.085. Els tràmits en línia que més s’han realitzat, que representen el 99% del total, són la instància genèrica, el volant de convivència actual, el volant de convivència històrica, el volant d’empadronament actual i el volant d’empadronament històric. A més, s’ha incrementat en un 46% el nombre de certificats digitals emesos, que entre els mesos de gener i octubre han passat dels 979 de l’any passat als 1.437 emesos durant aquest any. “Hem d’estar preparats organitzativament i planificar conseqüentment els propers passos per donar sortida a aquesta gran demanda de serveis d’una nova societat digital”, ha assegurat Joan Córdoba.

L’OAC de l’Ajuntament d’Esparreguera va prestar atenció a la ciutadania únicament per via telemàtica, a través de correus electrònics, trucades o missatges de WhatsApp, del 16 de març fins al 4 de maig, moment en el que va reobrir per atendre de manera presencial amb cita prèvia en horari de matí. Actualment obre de dilluns a dijous de 8.30 del matí a 2.30 del migdia, dimarts i dimecres de 4.30 a 7 de la tarda i divendres de 8.30 del matí a 2 del migdia. Tot i això, se segueix prioritzant l’atenció telemàtica per a tots aquells tràmits i consultes que es puguin fer a distància. La cap de l’OAC, Dolors Muset, ha explicat que “s’han incrementat el volum de trucades perquè l’Ajuntament som l’administració més accessible i la única que durant molt temps va estar oberta”. Al llarg d’aquestes mesos, l’OAC ha atès diàriament una mitjana d’entre 120-150 trucades i ha gestionat un mitjana de 50-60 correus electrònics. En aquest sentit, Dolors Musset ha apuntat que “les trucades s’han transformat i són més llargues, perquè amb l’impuls que ha rebut la tramitació electrònica ara fem molt acompanyament digital, per explicar a la ciutadania on trobar els tràmits i com accedir-hi”. A més, també s’ha obert un nou canal de comunicació amb la ciutadania, el WhatsApp, a través del qual es reben una mitjana d’entre 15 i 20 consultes diàries.