Tanca
Medi Ambient 31 de juliol de 2020

S’aprova el pla director de la Via Blava del Llobregat, que passarà per Esparreguera

Aquest projecte, impulsat per la Diputació de Barcelona, vol recuperar els camins de les lleres del riu Llobregat i els seus afluents, l’Anoia i el Cardener, amb una xarxa de més de 300 quilòmetres de senders per a vianants i ciclistes. També preveu la recuperació d’alguns elements històrics i patrimonials, com la palanca de la Colònia Sedó

La Comissió de Territori de Catalunya ha aprovat definitivament el Pla director urbanístic de les Vies Blaves, la nova infraestructura viària impulsada l’any 2015 per la Diputació de Barcelona, formada per 306 quilòmetres de camins per a vianants i ciclistes que transcorre paral·lela a les lleres dels rius Llobregat, Anoia i Cardener, i que passarà, en un dels seus trams, pel terme municipal d’Esparreguera. El projecte suposarà una inversió de 45 milions d’euros a càrrec de la Diputació i té com a objectiu crea un marc urbanístic i territorial adequat per recuperar, difondre i fer accessibles els diversos paisatges culturals i naturals situats al llarg de les lleres d’aquests tres rius. En el marc d’aquest projecte, que també vol difondre el patrimoni històric i cultural, està prevista la reconstrucció de la palanca de la Colònia Sedó.

Les Vies Blaves s’estructuren en tres branques: la del Llobregat, la del Cardener i la de l’Anoia. Esparreguera està inclosa en la Via Blava Llobregat, que recorrerà 174 quilòmetres des de les fonts del riu, a Castellar de n’Hug, fins a Martorell, unint indrets com Sant Benet de Bages, Montserrat i 15 colònies tèxtils. El recorregut principal es podrà completar amb fins a gairebé 90 quilòmetres més de possibles variants i enllaços i suposarà una inversió de 22 milions d’euros. El seu recorregut pel terme municipal de la vila començarà pel camí que hi ha sota l’aeri de Montserrat, que va paral·lel al riu fins a arribar a l’antic balneari de La Puda. A partir d’aquí el camí segueix per sota el pont de la carretera C-55 i va a sortir al marge esquerre del Llobregat, ja en terme municipal d’Olesa, transcorre pel costat dels polígons industrials de Can Vinyals, de La Flora i del Molí i, torna a creuar al terme municipal d’Esparreguera a l’alçada dels horts de l’Ocata, on és previst construir una passera que creurà el riu i seguirà per aquesta llera fins a la riera Magarola, per endinsar-se ja en el terme municipal d’Abrera.

El regidor d’Espai Natural de l’Ajuntament d’Esparreguera, Emmanuel Ortí, ha explicat que d’aquesta manera, “després de molts canvis, s’ha donat llum verda al traçat definitiu d’aquest projecte, que havia d’acabar el 2019, però que ha anat patit variacions i ara, amb l’aprovació del pla director urbanístic, s’ha donat per fi el primer pas per a poder fer realitat aquestes vies blaves”. Emmanuel Ortí ha desvetllat que es parla de l’any 2023 com a data prevista per veure les primeres actuacions lligades a aquest projecte: “Es tracta d’un projecte molt gran impulsat per la Diputació de Barcelona i que ha tingut diferents fases, ara s’ha aprovat el traçat definitiu i caldrà seguir amb les expropiacions necessàries i l’inici de l’execució de les primeres actuacions que, segons la mateixa Diputació, podrien començar cap al 2023”.

El projecte també preveu la recuperació de destacats elements monumentals del territori al llarg del riu Llobregat i els seus afluents. En aquest sentit, a Esparreguera s’ha previst la reconstrucció de La Palanca de la Colònia Sedó, que unia les dues lleres del riu a l’alçada de l’antiga colònia tèxtil. I és que un dels objectius de les vies Blaves és incentivar el coneixement dels elements arquitectònics, arqueològics i socioculturals amb la màxima integració amb el paisatge pels que transcorre, tot recuperant la seva història i potenciant la seva difusió. El Pla director urbanístic servirà també per incrementar la qualitat de les activitats d’oci i salut i per augmentar la conscienciació mediambiental en el conjunt del territori pels que passa. Segons el document aprovat, la Vies Blaves seran de titularitat pública i tindran, en general, una amplada de tres metres, excepte en casos com els espais de sensibilitat ambiental alta o molt alta, on es limita a dos metres. El règim d’usos previst serà principalment el de mobilitat de persones i bicicletes. S’admeten també altres modalitats de mobilitat sostenible sempre i quan es justifiqui la seva compatibilitat amb l’ús principal. Es prohibeix, explícitament, la mobilitat mitjançant vehicles de motor, amb excepció dels necessaris per al manteniment de la Via Blava.