Tanca
Política Mobilitat 16 de juliol de 2020

El ple aprova per unanimitat reclamar la creació d’un bus llançadora a Martorell

Tots els grups municipals van donar suport a la moció presentada per ERC per demanar a la Generalitat que agilitzi l’establiment del servei d’autobús llançadora i que apliqui una reducció tarifària. El ple també va acordar la pròrroga del Pla Local d’Igualtat i l’adhesió de l’Ajuntament al Pacte del Baix Llobregat per un nou impuls econòmic i social

El ple municipal de l’Ajuntament d’Esparreguera va aprovar ahir per unanimitat una moció presentada per ERC amb les adhesions de PSC, Esparreguera en Comú, la CUP, Esparreguera 2031, Junts x Esparreguera i el regidor no adscrit per a l’establiment d’un bus llançadora entre Esparreguera i Martorell. La moció reclama a la Generalitat el reconeixement d’Esparreguera com a municipi infradotat en transport públic interurbà, agilitar l’establiment del servei d’autobús llançadora i aplicar una reducció tarifària. Durant el ple ordinari del mes de juliol també es van aprovar la pròrroga del Pla Local d’Igualtat i l’adhesió de l’Ajuntament al Pacte del Baix Llobregat per un nou impuls econòmic i social, acordat en el sí del Consell Comarcal. L’apartat de precs i preguntes va estar centrar pel debat sobre les taxes de l’Escola Municipal de Música i Dansa i la reubicació de les entitats esportives usuàries del pavelló del Castell.

Un dels punts que va generar més consens va la moció presentada pels republicans per defensar l’establiment d’un servei d’autobús llançadora entre Esparreguera i Martorell, dins del sistema de Tarifa Integrada, que connecti la vila amb les estacions de FGC i RENFE, amb freqüències òptimes per a l’enllaç intermodal. El regidor d’ERC, Alfons Puche, va subratllar que “Esparreguera és una vila històricament mal comunicada mitjançant transport públic interurbà, que es limita al transport públic per carretera, sotmès a les impuntualitats, incompliment i avaries constants de l’empresa concessionària”. A més, “a Esparreguera el transport públic és car, ja que se’ns aplica la base tarifària de Zona 3” i la “situació és absolutament discriminatòria respecte de municipis veïns que disposen de més alternatives de transport públic a preus més reduïts”. Per aquest motiu va afirmar que “és urgent i imprescindible” disposar d’un sistema integrat de transport públic de qualitat, que millori la connectivitat i la mobilitat social. La moció també insta a la Generalitat a aplicar una reducció tarifària a Esparreguera, integrant-la en la Zona 1, com a compensació per la consideració de vila infradotada en transport públic.

La regidora de la CUP, Raquel Montoya, va recordar el mal servei que ofereix Monbús i el menysteniment que té cap a les usuàries, i va defensar l’establiment d’un bus llançadora: “La CUP des del 2015 reclama que necessitem un bus llançadora, preferentment a Castellbisbal, però és necessària també una bona connexió amb Martorell per motiu evidents, hi ha l’hospital comarcal, els Servei d’Ocupació de Catalunya (SOC), els jutjats, la RENFE, els FGC...”. Respecte a la reducció tarifària ha subratllat que “esperem que Esparreguera pugui passar a la Zona 2, si la Zona 1 no fos possible, perquè la reducció del preu seria una molt bona manera de promocionar el transport públic”. Per la seva banda, el regidor de Ciutadans, Josep Maria González, va defensar la necessitat i la urgència de l’establiment d’un bus llançadora i va assegurar que “hem d’anar més enllà i hem de demanar a les institucions que facin les inversions necessàries en mobilitat i infraestructures per tenir el tracte que Esparreguera es mereix en aquest àmbit”. El regidor va explicar el motiu de perquè no va signar la moció, com la resta de grups municipals: “No és viable que Esparreguera passi de Zona 3 a Zona 1, una opció seria que Esparreguera formes part de la Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), però això suposaria pagar el tribut metropolità que implicaria un recàrrec sobre l’IBI”. González va afegir una segona opció, formar part de l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM), però va assegurar que aquest Consorci és l’ens que any rere any puja els preus dels bitllets del transport públic.

Durant la seva intervenció, el regidor d’Esparreguera 2031, Manel Roca, va afegir la problemàtica que comporta no tenir una xarxa de transport públic de qualitat a Esparreguera, però des del punt de vista dels visitants de la nostra vila: “Seria una dinamització econòmica i cultural important el fet que tinguéssim un transport públic de qualitat que permetés als veïns dels pobles del costat venir a Esparreguera, això faria que es conegués més la vila, els comerços i la seva capacitat cultural”. Manel Roca també ha defensat que “hem de ser molt contundents, prendre una decisió única i anar tots junts, per mi la millor opció seria el bus llançadora a Martorell perquè ens facilitaria l’accés al transport públic i també a serveis supramunicipals”. I el regidor de Junts x Esparreguera, Jordi Mestres, va incloure en el debat de la moció les reunions que l’Ajuntament està mantenint amb l’Associació de Municipis per la Mobilitat i el Transport Urbà (AMTU), i les opcions que ofereixen en aquest àmbit: “es tracta d’un problema legal i les solucions que ens oferien passaven per tractar el tema directament amb la RENFE o fer una mancomunitat de municipis, que hauria de sumar més de 50.000 habitants”.

El regidor d’Esparreguera En Comú, Emmanuel Ortí, va destacar el consens de tots els grups municipals en aquesta moció i el paper que tindrà a partir de l’any vinent la T-Mobilitat: “Hi ha debat sobre si el bus llançadora ha de ser a Martorell o a Castellbisbal i també sobre la zona tarifària, quan a mig termini s’implantarà la T-Mobilitat i el sistema actual de zones tarifàries deixarà d’aplicar-se tal com es fa actualment”, però “l’important és que tots estiguem d’acord en què cal exigir millores a la Generalitat de forma unànime”. Finalment, l'alcalde d’Esparreguera, Eduard Rivas, va avançar que l’Ajuntament està pendent de dues propostes que va plantejar la Generalitat de Catalunya, després que aquesta admetés que no era viable des del punt de vista de competències l’opció d’un bus llançadora per part de la RENFE ni la mancomunitat de municipis que plantejava l’AMTU: “D’una banda ens van oferir la creació, per millorar el servei, de busos exprés Esparreguera-Barcelona i, en segon lloc, van acceptar estudiar la línia Esparreguera-Martorell, que funciona molt pitjor que la de Barcelona, i la necessitat d’establir el bus llançadora”. L’Ajuntament està ara pendent de la resposta de la Generalitat, amb qui mantindrà una reunió telemàtica el 23 de juliol per tractar sobre la problemàtica del Baix Llobregat Nord en matèria de mobilitat i transport.

Pròrroga del Pla Local d’Igualtat

El ple municipal també va aprovar la pròrroga del Pla Local d’Igualtat per als propers dos anys, amb els vots a favor del PSC, EC, ERC, Ciutadans, JxE i el regidor no adscrit i l’abstenció de la CUP i E2031. La regidora d’Igualtat i Diversitat, Sara Gómez, va explicar que es mantenen els cinc eixos estratègics del Pla, després de fer una diagnosi dels resultats assolits en aquests darrers quatre anys, i que s’afegeixen accions novedoses per millorar els punts més necessaris com “començar a recollir dades segregades amb perspectiva de gènere, implicar als homes del municipi en les polítiques d’igualtat, amb accions destinades a difondre el concepte de noves masculinitats, o oferir suport econòmic i tècnic a les entitats municipals que desenvolupin actuacions a favor de la igualtat de gènere i contra les violències masclistes”.

Pacte del Baix Llobregat per a un nou impuls econòmic i social

D’altra banda, L’Ajuntament d’Esparreguera es va adherir ahir al Pacte del Baix Llobregat per a un nou impuls econòmic i social. El ple va aprovar donar suport a aquest acord impulsat pel Consell Comarcal amb els vots a favor de PSC, EC, ERC, Ciutadans i JxE i l’abstenció de la CUP, E2031 i NA. El document recull 41 mesures, dividides en vuit línies estratègiques, per fer front a l’escenari actual de crisi: la seguretat sanitària; l’enfortiment i preservació de les empreses de la comarca; la transició i sortida de la crisi de forma inclusiva i l’atenció a les persones; el foment de l’ocupació; el reforç dels principals sectors productius; la formació i retenció del talent professionalitzat; posar en relleu actius turístics i culturals clau; i reforçar les administracions públiques i el seu caràcter.

Entitats esportives i taxes de l’Escola Municipal de Música i Dansa

La reubicació de les entitats esportives que feien ús del pavelló del Castell, actualment tancat pels desperfectes provocats per les inundacions, i la modificació de l’ordenança fiscal 24 que regula les taxes de l’Escola Municipal de Música i Dansa d’Esparreguera van ser els dos temes clau de l’apartat de precs i preguntes del ple d’ahir. En referència a aquest darrer punt, el grup municipal de la CUP va demanar la derogació de l’ordenança fins que no s’implementi un sistema de tarifació social, mentre que el regidor d’Educació, Juan Jurado, va recordar que la modificació parteix d’una necessitat d’ajustar l’ordenança a la normativa vigent i que les famílies perjudicades són les que superen el topall del 3% l’IRCS, l’indicador de renda de suficiència de Catalunya.

La CUP també va preguntar sobre la reubicació de les entitats esportives i la seva portaveu va apuntar que la propera setmana presentaran a l’Ajuntament un projecte de millora de dues pistes poliesportives com les de Mas d’en Gall i del Barri Font per ajudar a facilitar aquesta reubicació. La regidora d’Esports, Glòria González, va explicar que l’Ajuntament reubicarà les entitats esportives que no podran fer ús el mes de setembre del Pavelló El Castell per les obres d’arranjament que cal fer i va admetre que només manca reubicar la pràctica del Club Gimnàstica Esparreguera, però que continuaran treballant per assolir-ho el més aviat possible. En referència a la proposta cupaire, va avançar que actualment el consistori no pot fer front a una inversió de 30.000 euros que és el que costaria arranjar aquestes dues pistes exteriors.